9 powodów dlaczego prawnicy nie korzystają z marketingu

Konkurencja na rynku usług prawniczych jest coraz większa, a tym samym coraz trudniej pozyskać klientów lub nowe zlecenia, z czym raczej nikt nie polemizuje. Wciąż jednak znaczna grupa reprezentantów zawodu radcy prawnego jak i adwokata nie podejmuje działań marketingowych lub podejmuje je w bardzo niewielkim stopniu i do tego w sposób chaotyczny. Dlatego dziś na naszym blogu odpowiadamy na najczęściej podnoszone przez prawników argumenty przeciwko angażowaniu się w działania marketingowe.

  1. Marketing jest zakazany przez kodeks etyki – to przede wszystkim efekt utożsamianiu marketingu z reklamą, będącą jednym z wielu narzędzi promocji. Zaskakujące jest, że od złagodzenia zasad etyki radców prawnych odnoszących się do promocji minęło 8 lat, to jednak wśród znacznej liczby reprezentantów tego zawodu istnieje przekonanie, że reklama, a nawet szerzej, w ogóle promocja usług prawnych  jest zakazana. Zasady etyki adwokatów choć bardziej restrykcyjne nie wykluczają możliwość promowani usług, oczywiście w granicach (pisaliśmy już o tym w publikacji „Czy adwokaci mogą się reklamować?”).
  2. Marketing uwłacza godności zawodu radcy prawnego czy adwokata – często spotykamy się z argumentem, że działania marketingowe są niegodne prawnika, że prawnicy sprzedają swoje usługi jedynie poprzez swój profesjonalizm, polecenia zadowolonych klientów, a dobrzy prawnicy nie muszą się promować. Uważamy jednak, że dobrze zaplanowane i przemyślane działania marketingowe to wyraz profesjonalizmu.
  3. Lepsze rezultaty finansowe osiągnę jeżeli czas przeznaczę na pracę merytoryczną niż na marketing – takie patrzenie jest bardzo krótkowzroczne. Rynek usług prawniczych zmienia się dynamicznie, konkurencja rośnie w szybkim tempie, a walka o klienta będzie coraz bardziej zawzięta. Czy można więc będzie dobrze egzystować na tym rynku nie podejmując żadnych działań promocyjnych w dłuższej perspektywie czasowej, a może i nawet nie aż tak długiej…
  4. Nie znam się na marketingu – brak wiedzy, wykształcenia prawników z zakresu marketingu nie oznacza, że taka firma jak kancelaria może dobrze funkcjonować na rynku bez marketingu.
  5. Nie po to kończyłem studia prawnicze, żeby zajmować się marketingiem – trudno jednak zaprzeczyć, że w zawodowej karierze, zwłaszcza w pracy w większych kancelariach, naturalnym kierunkiem rozwoju jest zmiana proporcji czasu poświęcanego na pracę merytoryczną na rzecz działań z zakresu sprzedaży, marketingu, zarządzania. Więc chcąc się rozwijać w zawodzie prawnika trzeba podnosić swoje kompetencje i umiejętności wykraczając zdecydowanie poza wiedzę prawniczą.
  6. Prawnicy sprzedają usługi prawne, a nie produkty, dlatego marketing nie jest im potrzebny – przekonanie o wyjątkowości i indywidualności rynku usług prawniczych jest wszechobecne wśród prawników. Jednak to taki sam rynek jak wiele innych i rządzi się takimi samymi prawami ekonomii jak każdy inny biznes.
  7. Działania marketingowe wykraczają poza strefę komfortu – cześć prawników nie neguje konieczności działań marketingowych lecz przyznaje, że nie czuje się pewnie w tym zakresie, że obawia się podejmować działania marketingowe. Chcąc jednak sięgnąć po sukces musimy wyjść poza swoją strefę komfortu.
  8. Jestem już zbyt obciążony pracą merytoryczną dla klientów, żeby jeszcze podejmować działania marketingowe – czasami brak działań marketingowych to efekt obawy przed większą liczbą klientów. Jeżeli już dzisiaj prawnik nie wyrabia się z pracą to co dopiero byłoby gdyby pojawili się nowi klienci w efekcie działań marketingowych. Dlatego na wszelki wypadek nie są podejmowane żadne działania w tym zakresie…
  9. Pozyskujemy klientów poprzez rekomendacje, więc marketing to strata pieniędzy i czasu – jeżeli prawnicy nigdy nie podejmowali działań marketingowych lub były one podejmowane chaotycznie to oczywistym jest, że ich głównym źródłem klientów są rekomendacje i osobiste kontakty, a pozostałe źródła pozyskiwania klientów uważają za nieefektywne. Działania marketingowe wymagają też cierpliwości i konsekwencji w działaniu, której często prawnikom brakuje.

Jakie są Wasze doświadczenia w podejmowaniu działań marketingowych? Promujecie swoje usługi, a jeśli nie to dlaczego?