Czym jest wartościowa treść w oczach Google i po co nam ona?

Każda kancelaria chciałaby znaleźć się na pierwszych pozycjach wyników wyszukiwania na interesujące ją najbardziej frazy kluczowe. Strony pokazujące się na pozycjach 1-10 to te, których treść Google ocenia jako najbardziej wartościową dla użytkownika. Jakie elementy musi więc posiadać strona internetowa kancelarii, aby Google umieściło ja w czołówce wyników wyszukiwania? Na pewno musi zawierać wartościową treść. Jak ją rozumieć i jak ją tworzyć?

Faktem jest, że jeśli prowadzimy np. kancelarię prawną, której przedmiotem działania jest przede wszystkim lokalny rynek, to nie zawsze musimy od razu zatrudniać agencję SEO, by móc skutecznie wpływać na dobry wynik naszej firmy w wyszukiwarce Google. Zacznijmy od tego co możemy zrobić sami, a więc zbudować stronę opartą o wysokiej jakości treść.

Jaka zatem powinna być treść strony internetowej, by Google uznał ją za istotną?

  • Wysoki poziom autorytetu i wiarygodności czym jest autorytet w oczach Google? Budowanie internetowego autorytetu podobne jest do budowy tego w rzeczywistości. W skrócie, im więcej popularnych i cenionych osób (a w naszym przypadku stron) będzie kierować do naszej strony, tym większy będzie nasz autorytet. Wysoka ocena strony wśród użytkowników przekłada się bowiem wprost proporcjonalnie na wysoką ocenę strony przez Google. Jak to zrobić w praktyce? Przede wszystkim strona musi mieć również jasno określony cel, który jest swego rodzaju kotwicą dla dalszej aktywności (kolejnych publikacji – niezależnie czy będą to teksty, materiały graficzne, czy też filmowe). Mieszanie tematów nie sprawi, że zostaniemy uznani za ekspertów. Trudno jest być bowiem ekspertem od wszystkiego. Jeśli na stronie mamy możliwość publikowania aktualności, to starajmy się koncentrować na świeżych treściach: aktualności dot. specjalizacji, nasze komentarze, recenzje, zestawienia. Mieszajmy formaty, wykorzystujmy video, podcasty audio, infografiki, które urozmaicają słowo pisane i czynią je ciekawszym. Postarajmy się przyciągnąć do strony cenionych ekspertów, wejdźmy z nimi w interakcje. Ułatwmy też dzielenie się treścią swoim czytelnikom.
  • Ilość wysokiej jakości treści – w przypadku kancelarii prawnych – treści uznane za wartościowe powinny być: dokładne, bazujące na faktach, klarowne, rzeczowe i wyczerpujące. I oczywiście możemy powiedzieć, że na pierwszy rzut oka wszystkie są takie. Jednakże, klarowność oznacza nie tylko wartość merytoryczną, ale też sposób jej przekazywania (jej forma i jej różnorodność), jak również łatwość z jaką internauta może nawigować w ramach „architektury” serwisu – odnajdując optymalnie szybko konkretne informacje, które go interesują. Im większy jest stosunek treści angażującej użytkowników względem całości treści dostępnej na naszej stronie tym lepiej. Nie bójmy się więc usuwać treści, do których nikt nie zagląda.
  • Zgodność opisu z treścią – nie ma nic bardziej denerwującego niż zainteresowanie się stroną, której nazwa i krótki opis mają się nijak do tego, jakie treści się na niej znajdują. Często taka sytuacja ma miejsce, gdy stosujemy intrygujące tytuły tekstów np. na blogu, za którymi znajduje się tak jak zwykle zwyczajna analiza przepisów. Użytkownicy mogą faktycznie chcieć zapoznać się z tematem bazując na zachęcającym tytule, ale po kilku sekundach opuszczą naszą stronę, gdyż to co dalej znajda nie będzie dla nich ciekawe. Tego rodzaju praktyki również przez Google nie są postrzegane jako wiarygodne i wartościowe. Unikajmy więc tego rodzaju dysonansów i niepotrzebnych (szczególnie dla nas) nieporozumień.

Wartościowe treści wpływają nie tylko na pozycję w wynikach wyszukiwania, ale też zwiększają nasz zasięg. Osoby odwiedzające naszą stronę dzielą się nimi, publikują na swoich stronach i rozsyłają dalej, w naturalny sposób budując przy tym autorytet naszej witryny, a także zwiększając potencjalny kręg odbiorców, którzy mogą przecież również być naszymi potencjalnymi klientami.