Jak pozyskiwać cenne kontakty na LinkedIn?

Ponad 225 milionów tyle użytkowników skupia biznesowy portal społecznościowy LinkedIn, będący platformą łączącą ze sobą profesjonalistów z wielu dziedzin, aktywnych w sferze zawodowej i chętnych do interakcji. LinkedIn to doskonałe miejsce na pozyskiwanie i gromadzenie kontaktów oraz dzielenie się z nimi różnorodnymi informacjami. Tym bardziej dziwi fakt, że narzędzie to jest bardzo mało wykorzystywane przez prawników, którym właśnie na tego rodzaju kontaktach powinno zależeć.  Jak pozyskiwać kontakty na LinkedIn? Mamy dla Ciebie kilka porad.

Zadbaj o swój profil

Twój profil to Twoja biznesowa wizytówka, zaniedbując go pokazujesz jak małą wagę przykładasz do budowy i rozwoju swojego wizerunku. To zły znak. Profil zawierający interesujące informacje, wypełniony w każdym zakamarku oraz regularnie aktualizowany, zachęca do kontaktu, a to przecież tylko kilka minut pracy.

Uzupełniając swój profil pamiętaj, że w LinkedIn nie ma miejsca na zbyt kwieciste opisywanie siebie. Ceniony jest konkret. Nie pisz, że jesteś „entuzjastą” określonej tematyki, uosabiasz „kreatywność” czy „innowacyjność”. Tego rodzaju banalne określenia są wtórne i z pewnością nie tworzą atrakcyjnego wizerunku profesjonalisty w LinkedIn.

W tym portalu stawia się na klarowne określenie celu naszej aktywności. Przykładowo – „jestem menedżerem i poszukuję (…) do projektu, „jestem konsultantem – oferuję usługi z zakresu…” itp. Nie bój się dodać do swojego profilu właśnie takich informacji.

Pamiętaj też, by na bieżąco aktualizować swój profil. Zwłaszcza jeśli np. napisałeś interesujący artykuł, który został opublikowany w branżowym czasopiśmie, udzieliłeś wywiadu dla radia czy telewizji lub zorganizowałeś wydarzenie branżwe – dziel się nimi na LinkedIn.

Jak pozyskiwać cenne kontakty za pośrednictwem LinkedIn?

Musisz sobie zdać sprawę z tego, że brak aktywności z Twojej strony, to realna strata możliwości pozyskania jakościowego, z punktu widzenia Twojej działalności zawodowej, kontaktu.

Nie chodzi tu jednak o codzienne bierne przeglądanie swojego profilu, czy innych, ale przede wszystkim – częstą aktualizację statusu, komentowanie aktywności innych użytkowników (firm), dzielenie się nowościami z gronem znajomych, wysyłanie zaproszeń do nowych osób.

Jak tworzyć swoją listę kontaktów w serwisie LinkedIn. Jedną z skuteczniejszych opcji pozyskiwania kontaktów jest używanie funkcji „Absolwenci”, dzięki której możesz z łatwością odnaleźć kolegów ze studiów i innych szkół. Warto przeglądać co jakiś czas tę listę i sprawdzić czy nie warto odnowić kilku starych kontaktów.

Kontaktując się z osobami, które są dla Ciebie obce pamiętaj, że zamiast wysyłać do nich automatyczną prośbę o nawiązanie kontaktu lepiej jest napisać prywatną wiadomość. W takiej wiadomości napisz dlaczego się kontaktujesz i co Cię zainteresowało. Niby niewiele, ale różnica w poziomie osobistego zaangażowania bardzo istotna.

Pamiętaj również o tym, aby nie akceptować wszystkich zaproszeń – chodzi tu o kontakty i rekomendacje od osób nieznanych lub takich, których profesjonalizmu i wiarygodności nie możesz zweryfikować.

Portal sam podpowiada profile osób, które możesz znać opierając się na tych znajdujących się na listach kontaktowych Twoich obecnych kontaktów. Warto co dzień przeglądać tą listę.

Grupy na Linkedin

Ponad osiemdziesiąt procent użytkowników LinkedIn należy do różnych grup. Warto być aktywnym, także na tym poziomie obecności w serwisie. Poszukaj grup związanych z profilem prowadzonej przez Ciebie działalności zawodowej i postaraj się być zauważonym, a więc angażuj się w konwersacje, dziel informacjami, aktualnościami i ciekawostkami ze swojej branży.

LinkedIn kontra rzeczywistość

Pamiętaj by przekładać interakcje ze świata rzeczywistego na cyfrowy. Jeśli np. byłeś na konferencji, seminarium czy spotkaniu, gdzie rozmawiałeś z kimś kto mógłby być Twoim potencjalnym klientem, to po powrocie do domu warto zaprosić go do swoich kontaktów, choćby po to by utrzymać kontakt z daną osobą i przypomnieć mu się jeszcze raz.

Nie obawiaj się również promowania swojego profilu na LinkedIn nie tylko w sieci, ale również poza nią. Stosowne informacje możesz zamieścić np. na wizytówkach, w materiałach marketingowych, promocyjnych, które dystrybuujesz podczas wydarzeń branżowych.