Live streaming w służbie kancelarii

Wszystko wskazuje na to, że live streaming z każdym miesiącem zyskuje w wielu branżach na popularności jako nowe narzędzie marketingowe. W branży prawniczej, jak to zwykle bywa nowinki przyjmowane są z dużym poślizgiem. Prawnicy wolą poczekać na rozwój sytuacji i zainwestować w już sprawdzone rozwiązania. Niestety w przypadku nowych trendów, które obecnie mają coraz krótszy cykl życia, owe oczekiwanie może często wiązać się z całkowitą utratą możliwości skorzystania z danych rozwiązań. Dlaczego prawnicy powinni zainteresować się live streamingiem i jak z niego korzystać by budować swój wizerunek i markę swojej kancelarii?

Na początek wytłumaczmy sobie jasno czym jest „live streaming”. Są to materiały filmowe, które prezentowane są na żywo – w formule „tu i teraz”.  Materiały te są prezentowane za pomocą specjalnych platform streamingowych lub popularnych serwisów społecznościowych, takich jak Facebook czy YouTube, które dają użytkownikom możliwość wykorzystywania tej technologii zupełnie bezpłatnie. Szczególnie ta druga metoda jest wykorzystywana dziś na szeroką skalę, zarówno przez twórców internetowych jak i firmy. Dodatkowo, transmisje na żywo są tam zazwyczaj automatycznie nagrywane i można z nich korzystać również po emisji.

Co buduje sukces naszych transmisji na żywo? Liczy się pomysłowość, wyczucie, doświadczenie i profesjonalizm… czyli to wszystko, bez czego nawet najnowocześniejsza i potencjalnie efektywna technika przekazu, pozostanie jedynie formą bez treści.

Podstawowe zasady transmisji na żywo

Transmisja w czasie rzeczywistym (live streaming) to nic trudnego, nie wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej, wręcz przeciwnie – znajdziemy wiele możliwości w tym zakresie – zarówno dzięki powszechnie dostępnym aplikacjom, jak i najpopularniejszym mediom społecznościowym.

Facebook

Zacznijmy od Facebooka, który nigdy nie pozostaje obojętny na dynamicznie zmieniające się trendy. Live streaming jest obecnie opcją dostępną dla wszystkich użytkowników Facebooka. Badania marketingowe wskazują na o wiele lepszą recepcję materiałów video (w porównaniu do tekstów), a Facebook Live Video to jedna z odpowiedzi na to zapotrzebowanie. Aby móc korzystać z tej funkcji, wystarczy założyć konto na Facebooku.

Hangouts

Podobnie – możemy łatwo transmitować nagrania będąc aktywnymi użytkownikami Google Hangouts. Wystarczy zalogować się na koncie Google+, a materiał transmitować w formule prywatnej albo publicznej. Materiał jest automatycznie nagrywany, można go prezentować m.in. na stronie internetowej firmy albo na YouTube.

YouTube

A skoro o najpopularniejszym serwisie video mowa – oczywiście YT daje nam również szerokie możliwości w zakresie live streamingu. Jeśli posiadamy kanał w serwisie, bez przeszkód możemy realizować transmisje na żywo. Nagranie jest utrwalane automatycznie, dzięki czemu można nim później swobodnie zarządzać.

Jak wykorzystać live streaming w marketingu kancelarii?

Dziś pytanie o zasadność realizacji transmisji na żywo jest już retoryczne. W związku z tym warto się zastanowić nad opcjami optymalnego korzystania z możliwości, jakie może dać live streaming w takiej działalności jak prawnicza.

Transmisja na żywo na pewno spowoduje, że zwiększy się zainteresowanie organizowanym przez firmę wydarzeniem – wystarczy podzielić się linkiem do transmisji np. w mediach społecznościowych czy na stronie internetowej, aby mogli w nim uczestniczyć zarówno ci, którzy nie mogli bezpośrednio wziąć udziału, jak i osoby, które potencjalnie mogą się takim wydarzeniem zainteresować. Jakie to może być wydarzenie?

Relacje z wydarzeń

Mowa tu zarówno o seminariach, czy konferencjach organizowanych przez kancelarie. Jest wiele osób, które z różnych powodów nie mogą zjawić się na konferencji, a chciałby w niej uczestniczyć jak słuchać. Doskonale sprawdzi się tu live stream, dzięki któremu nie odchodząc od własnego biurka będą mogły śledzić wypowiedzi ekspertów.

Konferencje branżowe

Dobrym pomysłem na live stream są także konferencje, które nie są organizowane przez kancelarię, a prawnicy występują na nich jedynie jako jedni z wielu paneli stów. Tu należy jednak pamiętać by przed rozpoczęciem transmisji skontaktować się z organizatorem i uzyskać pozwolenie na rejestrację wypowiedzi prawnika.

Webinary i szkolenia

To formy, do których najczęściej wykorzystuje się live streaming. Mogą to być zarówno kilkudziesięciominutowe jak i kilkugodzinne wystąpienia. Live streaming pozwala ograniczyć koszty związane z organizacją szkolenia na żywo.

Personal branding

Szczególnie jeśli zależy nam na promocji konkretnej osoby jako eksperta w danej dziedzinie, np. siebie. Warto zastanowić się nad organizacja krótkich, ale cyklicznych transmisji na żywo realizujących poszczególne zagadnienia związane z daną tematyką. Nasi odbiorcy łatwiej przywiązują się do konkretnych osób, które widzą, stojących za danym produktem, a filmy pomagają zmniejszyć dystans do prawnika.

Transmisja na żywo daje także nowe możliwości w zakresie kreowania akcji promocyjnych i stwarzania wizerunku kancelarii – sukces zależy tu przede wszystkim od wyczucia stylu, który będzie odpowiadał naszym odbiorcom.

Osobą prowadzącą transmisję powinna czuć się komfortowo w tego rodzaju „przekazie”, inaczej osiągniemy efekt odwrotny do zamierzonego – internet „nie wybacza” pewnych błędów, takich jak schematyczność, czy też brak autentyczności. Mimo, że materiał prezentowany jest na żywo, a więc pewna doza spontaniczności jest wskazana – nie można sobie pozwolić na zbyt dużą (odczytywaną jako nieprofesjonalna) swobodę. Warto więc przygotować wcześniej (choćby punktowy) scenariusz.

Live streaming to przyszłość biznesowa, która już się dzieje… Warto więc inwestować w… profesjonalizm, wiedzę i talenty medialne pracowników kancelarii. Mimo zmian w technikach marketingowych jedno pozostaje niezmienne – sukces w największym stopniu zależy od jakości materiałów, zaangażowania i zdolności ich twórców.