Skuteczna reklama na Facebooku – wskazówki dla kancelarii

Reklama w mediach społecznościowych, przede wszystkim na Facebooku, może być jedną z najefektywniejszych. Znaczenie mediów społecznościowych w marketingu rośnie i na razie wciąż wykazuje spory potencjał. Nie ma właściwie branży, której aktywna obecność np. na Facebooku, nie opłacałaby się. Oczywiście sukces odnieść można tylko wtedy, gdy pozna się kluczowe zasady funkcjonowania w tego typu serwisach, czyli na pograniczu „wirtualnej” i „realnej” rzeczywistości.

Skuteczne oddziaływanie na odbiorcę za pośrednictwem mediów społecznościowych, zachęcenie go do interakcji, czyli po prostu działania (np. zdecydowania o tym, że zostanie klientem właśnie naszej kancelarii), będzie miało miejsce wówczas, gdy przyjmiemy prawidłowe założenia.

Jak to zrobić? Z jednej strony – powstało na ten temat tysiące tekstów poradnikowych (w związku z tym priorytety są większości znane), z drugiej – nadal bardzo duże znaczenie ma pomysłowość i kreatywność, które jednak muszą być ściśle skorelowane z obrazem ich recepcji, wyłaniającym się z różnych danych, które uzyskamy m.in. za pomocą takich narzędzi jak: Audience Insights, Facebook Pixel i Google Analytics.

Właściwe określona grupa docelowa

Najważniejsza zasada, bez której na pewno nie odniesie się sukcesu to optymalne dopasowanie kampanii do odpowiedniego klienta. Targetowanie w przypadku tego serwisu społecznościowego jest łatwe – można bardzo precyzyjnie określić cechy danych grup odbiorców i zgodnie z bazą posiadanych danych na ich temat, odpowiednio kierować swój przekaz reklamowy. Być może właśnie dlatego tak dużą popularnością cieszą się – także w przypadku branży prawniczej – reklamy tworzone z myślą o specyfice Facebooka. Precyzyjne dostosowanie komunikatu do odbiorcy to najważniejszy klucz do reklamowego sukcesu.

Po drugie – tworząc w zamierzeniu udane reklamy na Facebooku należy zawsze pamiętać o tym jak w portalach społecznościowych biegnie czas. Można pokusić się o stwierdzenie, że o wiele szybciej niż w „realu”. Zgodnie z tą dynamiką zmieniają się również trendy w reklamach, na które trzeba odpowiednio szybko reagować, aby nawet z najlepiej opracowanym przekazem nie zniknąć w „odmętach” społecznościowej sieci.

Analiza skuteczności reklamy

Należy regularnie obserwować odbiór reklamy – odpowiednie monitorowanie daje możliwość elastycznego dysponowania budżetem reklamowym (o ile mamy różne realizacje reklamowe „pod ręką”). Wówczas będziemy mogli zainwestować w optymalną reklamę, przenosząc środki z tej kreacji, która okazała się mniej atrakcyjna dla odbiorców.

Reklama dostosowana do urządzeń mobilnych

Nie zapominajmy również o stronie technicznej reklam. Mogłoby się wydawać, że to dość oczywista uwaga, warto jednak zapamiętać, że reklama na Facebooku, przynajmniej w Polsce,  jest „nośna” przede wszystkim w wydaniu mobilnym. Według różnych szacunków więcej niż 80 proc. treści jest w pierwszej kolejności przeglądanych za pomocą urządzeń mobilnych. Powinno to mieć realne przełożenie na wygląd reklamy w telefonie komórkowym – nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że warto o tym istotnym czynniku pamiętać, tworząc wizualną stronę kreacji.

Zwróćmy jeszcze uwagę na jedną specyfikę reklam wyświetlanych na Facebooku – dźwięk „pojawia” się później niż obraz, zatem to grafika musi przekonać odbiorcę do tego, by wyświetlił film (jeśli mówimy o tego rodzaju reklamie, która cieszy się zresztą coraz większą popularnością). Napisy muszą być odpowiednio duże, a treść oczywiście angażująca.

Reklama musi być zarówno merytoryczna jak i atrakcyjna

Reklama na Facebooku to wyzwanie dla kancelarii – musi być merytoryczna i zarazem atrakcyjna dla odbiorcy – nie można więc przy jej projektowaniu i realizacji zapominać o prawach, jakie rządzą tym szczególnym przekazem medialnym, w wydaniu społecznościowym. Z drugiej strony – to również wciąż inspirująca przestrzeń do twórczych poszukiwań. Sprawne połączenie kreatywności z efektywną analizą danych to recepta na społecznościowy sukces marketingowy.