Czy strona Twojej kancelarii jest mobile-friendly?

46% polskich użytkowników korzysta z internetu za pomocą urządzenia mobilnego, telefonu czy tez tabletu. Jeśli wiec strona Twojej kancelarii nie jest mobilna to z całą pewnością z każdym dniem tracisz sporą rzesze potencjalnych klientów, którzy nie mogąc wygodnie przeglądać jej na swoim telefonie wybierają mobilne strony Twojej konkurencji. O czym pamiętać przygotowując mobilną stronę internetową, co zrobić aby nasza strona w wersji na urządzenia mobilne była bardziej przyjazna dla użytkowników? Musimy zwrócić uwagę na trzy obszary: techniczny, użytkownika oraz treści.

Aspekty techniczne

Nie ma większego „wroga” strony internetowej (w tym szczególnie w wydaniu mobilnym) niż długi czas ładowania się strony. Aby strona była przyjazna dla użytkownika, musi szybko się otwierać. Jak wykazują badania, czas ładowania stron mobilnych powinien wynosić 1 do 3 sekund, by spełniać wymagania użytkowników i nie tracić ich zainteresowania. Internauci, którzy korzystając z internetu na urządzeniach mobilnych o wiele szybciej się niecierpliwią.

Warto zainwestować w budowę przyspieszonej strony mobilnej – AMP. Takie strony ładują się niesłychanie szybko, nawet poniżej 1 sekundy. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać do skuteczności zastosowania tego rozwiązania technicznego.

Czego powinniśmy unikać? Nie instalujmy elementów Flash na stronach mobilnych – obecnie większość przeglądarek mobilnych nie obsługuje tego formatu, co skutkuje niemożnością wyświetlenia zawartości Flash. Unikajmy też innych błędów techniczne. Trzeba się z nimi „pożegnać” najszybciej jak to tylko możliwe i nie chodzi tu jedynie o gorsze pozycjonowanie, ale przede wszystkim o podejście do użytkownika. Nikt nie będzie ponownie otwierał strony, która przekserowała go np. do strony już nieistniejącej (słynny błąd 404).

Użytkownik

Decydując o tym co znajdzie się na naszej stronie nie zapominajmy o sile przekazu, jaką niesie ze sobą obraz. Zadbajmy o jakość obrazu. Musi być atrakcyjny dla oka. Z drugiej strony, musimy również pamiętać o pewnych ograniczeniach – zbyt duże obrazy mogą spowodować powolne ładowanie strony. Obrazy należy więc optymalizować.

Pamiętajmy też, by nie umieszczać na stronie reklam pełnoekranowych. Takie pop-upy na pewno spowodują, że „uraczony” nimi użytkownik, na pewno nie wróci już do nas. O ile takie pełnoekranowe reklamy zniechęcają do oglądania strony na komputerze, o tyle w przypadku urządzeń mobilnych możemy już mówić o całkowitej i natychmiastowej dezaprobacie. Często trudno je zwyczajnie wyłączyć na telefonie.

Tworząc mobilną odsłonę naszego serwisu, musimy również zwrócić szczególną uwagę na jego wygląd, który może użytkownika zachęcić albo przeciwnie – doprowadzić do tego, że będzie nas omijał z daleka. Tak może się stać np. wówczas, gdy zmusimy go do odgadywania tego, co właściwie umieściliśmy na stronie. Za mała czcionka na pewno nie zachęci mobilnego internauty do zainteresowania treścią, która wygląda jak przysłowiowy „maczek”. Jaka wielkość czcionki jest więc wskazana w przypadku strony przygotowywanej z myślą o urządzeniach mobilnych? Uznaje się, że jedną z najodpowiedniejszych jest czcionka 16-punktowa.

Problematyczne mogą się również okazać za małe elementy interaktywne – np. pola wyboru albo przyciski. Nietrudno się domyślić, że za małe pole manewru może spowodować, że użytkownik przyciśnie nie to, które chciał. Nie należy też umieszczać ich zbyt blisko siebie.

Zawartość strony (content)

SEO jest oczywiście bardzo istotne, ale z technikami pozycjonowania również nie należy przesadzać. Oczywiście im dłuższy tekst, tym więcej słów kluczowych może się w nim znaleźć. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że witryny mobilne są pod tym względem bardziej ograniczone i zazwyczaj zawierają krótsze teksty.

Inne czynniki budujące przyjazny klimat strony

Nie od dziś wiadomo, że zaangażowanie w społecznościową stronę internetu zapewnia lepsze wyniki. Dzieje się tak niezależnie od tego, czy myślimy o stronie klasycznej, czy mobilnej. Jak wykazują analizy – coraz więcej czasu spędzamy na Facebooku i w innych serwisach społecznościowych właśnie za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

Warto dać się też zauważyć mobilnej wyszukiwarce SEO i odpowiedniemu pozycjonowaniu „lokalnemu”. Jak się okazuje – coraz częściej korzystamy ze smartfona chcąc znaleźć interesującą nas lokalizację/firmę bezpośrednio na telefonie. Może to być pierwszy kontakt z naszą firmą, drugim będzie wejście na stronę klasyczną (w komputerze) i podjęcie decyzji o nawiązaniu współpracy.

Mobilność swojej strony możesz sprawdzić za pomocą narzędzia https://search.google.com/search-console/mobile-friendly