9 powodów dlaczego prawnicy nie korzystają z marketingu
Konkurencja na rynku usług prawniczych jest coraz większa, a tym samym coraz trudniej pozyskać klientów lub nowe zlecenia, z czym raczej nikt nie polemizuje. Wciąż jednak znaczna grupa reprezentantów zawodu radcy prawnego jak i adwokata nie podejmuje działań marketingowych lub podejmuje je w bardzo niewielkim stopniu i do tego w sposób chaotyczny. Dlatego dziś na naszym blogu odpowiadamy na najczęściej podnoszone przez prawników argumenty przeciwko angażowaniu się w działania marketingowe.
- Marketing jest zakazany przez kodeks etyki – to przede wszystkim efekt utożsamianiu marketingu z reklamą, będącą jednym z wielu narzędzi promocji. Zaskakujące jest, że od złagodzenia zasad etyki radców prawnych odnoszących się do promocji minęło 8 lat, to jednak wśród znacznej liczby reprezentantów tego zawodu istnieje przekonanie, że reklama, a nawet szerzej, w ogóle promocja usług prawnych jest zakazana. Zasady etyki adwokatów choć bardziej restrykcyjne nie wykluczają możliwość promowani usług, oczywiście w granicach (pisaliśmy już o tym w publikacji „Czy adwokaci mogą się reklamować?”).
- Marketing uwłacza godności zawodu radcy prawnego czy adwokata – często spotykamy się z argumentem, że działania marketingowe są niegodne prawnika, że prawnicy sprzedają swoje usługi jedynie poprzez swój profesjonalizm, polecenia zadowolonych klientów, a dobrzy prawnicy nie muszą się promować. Uważamy jednak, że dobrze zaplanowane i przemyślane działania marketingowe to wyraz profesjonalizmu.
- Lepsze rezultaty finansowe osiągnę jeżeli czas przeznaczę na pracę merytoryczną niż na marketing – takie patrzenie jest bardzo krótkowzroczne. Rynek usług prawniczych zmienia się dynamicznie, konkurencja rośnie w szybkim tempie, a walka o klienta będzie coraz bardziej zawzięta. Czy można więc będzie dobrze egzystować na tym rynku nie podejmując żadnych działań promocyjnych w dłuższej perspektywie czasowej, a może i nawet nie aż tak długiej…
- Nie znam się na marketingu – brak wiedzy, wykształcenia prawników z zakresu marketingu nie oznacza, że taka firma jak kancelaria może dobrze funkcjonować na rynku bez marketingu.
- Nie po to kończyłem studia prawnicze, żeby zajmować się marketingiem – trudno jednak zaprzeczyć, że w zawodowej karierze, zwłaszcza w pracy w większych kancelariach, naturalnym kierunkiem rozwoju jest zmiana proporcji czasu poświęcanego na pracę merytoryczną na rzecz działań z zakresu sprzedaży, marketingu, zarządzania. Więc chcąc się rozwijać w zawodzie prawnika trzeba podnosić swoje kompetencje i umiejętności wykraczając zdecydowanie poza wiedzę prawniczą.
- Prawnicy sprzedają usługi prawne, a nie produkty, dlatego marketing nie jest im potrzebny – przekonanie o wyjątkowości i indywidualności rynku usług prawniczych jest wszechobecne wśród prawników. Jednak to taki sam rynek jak wiele innych i rządzi się takimi samymi prawami ekonomii jak każdy inny biznes.
- Działania marketingowe wykraczają poza strefę komfortu – cześć prawników nie neguje konieczności działań marketingowych lecz przyznaje, że nie czuje się pewnie w tym zakresie, że obawia się podejmować działania marketingowe. Chcąc jednak sięgnąć po sukces musimy wyjść poza swoją strefę komfortu.
- Jestem już zbyt obciążony pracą merytoryczną dla klientów, żeby jeszcze podejmować działania marketingowe – czasami brak działań marketingowych to efekt obawy przed większą liczbą klientów. Jeżeli już dzisiaj prawnik nie wyrabia się z pracą to co dopiero byłoby gdyby pojawili się nowi klienci w efekcie działań marketingowych. Dlatego na wszelki wypadek nie są podejmowane żadne działania w tym zakresie…
- Pozyskujemy klientów poprzez rekomendacje, więc marketing to strata pieniędzy i czasu – jeżeli prawnicy nigdy nie podejmowali działań marketingowych lub były one podejmowane chaotycznie to oczywistym jest, że ich głównym źródłem klientów są rekomendacje i osobiste kontakty, a pozostałe źródła pozyskiwania klientów uważają za nieefektywne. Działania marketingowe wymagają też cierpliwości i konsekwencji w działaniu, której często prawnikom brakuje.
Jakie są Wasze doświadczenia w podejmowaniu działań marketingowych? Promujecie swoje usługi, a jeśli nie to dlaczego?