Recykling treści na blogu kancelaryjnym – jak zrobić to dobrze?
Prowadząc blog prawniczy nierzadko stoimy przed dylematem skąd brać pomysły na kolejne artykuły? Czasem brakuje pomysłów na nowe, unikalne treści. Co możemy zrobić? Dobrym pomysłem jest recykling treści.
Nie zawsze musimy pisać nowe teksty, możemy za to umiejętnie wykorzystać zasoby, które już mamy na naszym blogu.
Recykling treści (contentu) – co to jest?
Recykling contentu polega na ponownym wykorzystaniu stworzonych uprzednio treści w celu nadania im nowej wartości. Postaraj się nadać treściom nową jakości aby maksymalne wykorzystać ich potencjał:
- zaktualizuj,
- rozbuduj już istniejący content,
- lub zaprezentuj go w nowej formie.
Być może obecnie masz większą wiedzę na dany temat lub zmieniły się przepisy albo linia orzecznicza? Recykling treści to stworzenie czegoś nowego na bazie wykonanej wcześniej pracy.
Nie chodzi więc o publikowania kolejny raz dokładnie tej samej treści w różnych kanałach. Duplikacja treści negatywnie wpływa na pozycjonowanie. Google nie lubi powielonych i nieunikalnych treści.
Dlaczego warto wykorzystywać recykling treści
Można wskazać wiele powodów dla których warto wykorzystać recykling treści.
Przede wszystkim recykling treści wiąże się z niższymi kosztami i mniejszym nakładem czasu niż przygotowywanie treści od zera. Ponadto, dotyczy (powinien dotyczyć) głównie treści generujących duży ruch i rozwiązujących problemy użytkowników, co pozwala przypuszczać że uzupełniony content w nowym formacie będzie również cieszył się zainteresowaniem.
Dodatkowo, stali czytelnicy bloga nie pamiętają po kilkunastu miesiącach o czym czytali, a nowi rzadko cofają się do starszych publikacji dlatego warto wartościowe treści przypominać w odświeżonej, ulepszonej formie.
Recykling treści może pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie naszej strony w Google. Podczas rozbudowywania treści mamy możliwość dodania kolejnych słów kluczowych, jak i dostosowania treści do obowiązujących wytycznych algorytmu Google. Ponadto, długie wyczerpujące temat publikacje oceniane są przez algorytm jako bardziej wartościowe. A nade wszystko Google lubi strony które są systematycznie uzupełniane i aktualizowane.
Które treści poddać recyklingowi?
Szukając treści do recyklingu warto do tego celu wykorzystać Google Analytics. Jeżeli jeszcze nie macie podpiętych narzędzi analitycznych do strony to najwyższy czas to zrobić. Warto bowiem podejmować świadome decyzje oparte o dane analityczne a nie intuicję, która potrafi być zawodna.
Wykorzystując więc Google Analytics (zakładka Zachowanie -> Zawartość witryny) znajdźmy artykuły, na naszym blogu, które już są dobrze wypozycjonowane i generują sporo odsłon, a zarazem nie zatrzymują czytelników na dłużej na stronie. Przyczyna leżeć może po stronie nieaktualnych bądź niezrozumiałych dla odbiorcy treści, nieatrakcyjnym formacie. Warto poprawić, dopracować ten content, żeby nie tracić ruchu pozyskanego z Google.
Warto również zidentyfikować teksty o słabszej jakości, i zastanowić się co z nimi zrobić – usunąć, czy też poprawić – aby stały się treściami wyższej jakości dla czytelnika.
W jakiś sposób zaktualizować treści?
Co możemy zrobić by nasze treści na blogu ponownie zainteresowały czytelników bloga czy też trafiły do szerszego grona nowych użytkowników? Możliwości jest kilka:
- zweryfikuj czy treści na stronie są aktualne, czy w międzyczasie nie zmieniły się przepisy;
- wzbogać treści o dodatkowe elementy np. najnowsze orzecznictwo, dane statystyczne, wypowiedzi ekspertów;
- zastanów się nad zmianą formy przedstawienia tematu – obecnie panują zupełnie inne trendy dotyczące prezentacji informacji niż jeszcze kilka lat temu. Warto zaprezentować treści w formie wizualnej – przygotować infografikę, prezentację, film czy też podcast, webinar lub przedstawić porady z artykułu w formie live na Facebooku lub LinkedIn. Pamiętaj jednak, że każdy format contentu rządzi się swoimi prawami;
- można omówić temat z innej perspektywy, np. prawo pracy z perspektywy pracodawcy i pracownika wygląda jednak inaczej;
- można też pokusić się o połączenie kilku artykułów w cykl lub przegotować e-book.
Pamiętaj o optymalizacji SEO!
Podczas aktualizacji wpisu na blogu nie zmieniaj jego adresu URL lub gdy jest to konieczne ustaw przekierowanie 301 dla starego adresu URL na nowy.
Na bieżąco sprawdzaj statystyki w Google Analytics analizuj pod względem nowych użytkowników, sesji, współczynnika odrzuceń i czasu spędzonego na stronie. Te informację pozwolą sprawdzić skuteczność podejmowanych działań w obszarze content marketingu i podjąć odpowiednie kroki w przypadku braku oczekiwanych efektów.
Podsumowanie
Content marketing i budowanie wizerunku prawników i kancelarii oparte na dobrej jakości unikalnych treściach to jedne z najbardziej skutecznych narzędzi marketingowych, z których bez obaw jeśli chodzi o kodeksy etyki – mogą korzystać przedstawiciele zawodów prawniczych.
Jeżeli myślisz o efektywnym wykorzystywaniu przygotowanych treści, i szerzej o skutecznym content marketingu musisz zainteresować się recyklingiem treści. Pozwala to wielokrotnie wykorzystywać zgromadzoną już wiedzę i materiały, utrzymywać regularność i częstotliwość publikowania na firmowej stronie internetowej czy blogu, zachowując