Czym jest hashtag i jak używać go do promocji kancelarii?
Hashtag, czyli charakterystyczny symbol #. Mało kto wie, że hashtagi mają dłuższą historię – pojawiły się w sieci już na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Dopiero teraz jednak są używane na szeroką skalę.
Hashtag jest pewnego rodzaju odpowiedzią na charakterystyczny dla Internetu chaos informacyjny. Dzięki rozsądnemu używaniu hashtagów można tę wirtualną rzeczywistość odpowiednio sklasyfikować, skategoryzować, uporządkować i wydobyć z niej… możliwości, dzięki którym zwiększymy szansę na powodzenie naszego biznesu.
Hashtagi zostały spopularyzowane dzięki Twitterowi i są kojarzone przede wszystkim z tym serwisem społecznościowym. Daje się jednak zauważyć coraz częstsze stosowanie hashtagów również w innych mediach, nie wyłączając z tego np. Facebooka.
Hashtag jest nie tylko skutecznym narzędziem w promocji, pozwala także oceniać skuteczność prowadzonej przez nas kampanii. Jeśli klikniemy w hashtag stworzony na potrzeby naszej kampanii zobaczymy bowiem wszystkie wpisy z jego udziałem w danym medium społecznościowym.
Jaki powinien być hashtag?
Po pierwsze – unikalny i zarazem odpowiednio szczegółowy. Oznacza to, że słowo, czy wyrażenie, którego użyjemy musi precyzyjnie określać nasz cel (opisać atrakcyjnie i zarazem merytorycznie kampanię). Jeśli użyjemy zbyt ogólnego zwrotu – np. #książki – nakreśli ono potencjalną grupę docelową zbyt szeroko. Porównajmy hashtag: #książkidlaprawników. Który z hashtagów będzie skuteczniejszy? Odpowiedź jest oczywista.
Hashtag powinien pomóc odbiorcom w identyfikacji naszej firmy, ale również pozwolić im na zapamiętanie marki.
Zgodnie z obowiązującymi dziś trendami w komunikacji marketingowej – także hashtag powinien być zarazem krótki i interesujący, na tyle, by użytkownicy różnych platform społecznościowych chcieli się nim dzielić z innymi.
Dobrej jakości hashtag musi dotyczyć konkretnego postu lub kampanii, jeśli za jego pośrednictwem chcielibyśmy sklasyfikować więcej informacji, osłabilibyśmy jego oddziaływanie na odbiorców.
Gdy zdecydowaliśmy się już na wybór danego wyrazu czy też frazy, który stworzy hashtag, upewnijmy się jeszcze raz, czy nie mają one innych znaczeń, które mogłyby nie odpowiadać naszym intencjom.
Jak zaangażować hashtagi w marketing naszej kancelarii?
Hashtagi, które okazały się właściwe, czyli zwiększyły zainteresowanie naszą firmą ze strony odbiorców, możemy zamieszczać nie tylko w mediach społecznościowych. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zagościły również w materiałach reklamowych i informacyjnych. Dzięki ich stosowaniu w różnych mediach, stworzymy spójny i określający wyraźnie naszą kancelarię (na tle konkurencji) przekaz.
Nie inaczej będzie również z hashtagami, których użyjemy komentując różne, aktualne wydarzenia, takie jak np. uroczystości rozdawania nagród branżowych i nie tylko.
Hashtagi w społecznościowym marketingu kancelarii
Zaangażowanie użytkowników mediów społecznościowych może doprowadzić do zbudowania wokół naszej marki społeczności. Rozmowy między użytkownikami mają sporą „moc” w zakresie budowania nowych relacji, a dla firmy – pozyskiwania kolejnych klientów.
Ponieważ w każdej aktywności z zakresu marketingu chodzi przede wszystkim o dotarcie z informacjami o firmie do grupy docelowej – powinniśmy w hashtagach używać odpowiednich słów kluczowych – przyciągających zainteresowanie pożądanych przez naszą firmę odbiorców.
Pamiętajmy o tym – i powtórzymy to po raz kolejny – atrakcyjność hashtagu decyduje o tym, czy będzie cytowany przez użytkowników i czy będzie się „rozprzestrzeniał”, jednocześnie promując kancelarię wśród kolejnych użytkowników.
Na koniec jeszcze jedna rada – nie przesadzajmy z liczbą hashtagów – w innym przypadku mogą być one potraktowane (wraz z treściami, które określają) jako swego rodzaju spam, a tego, jako kancelaria, na pewno chcielibyśmy uniknąć.