Jak kancelarie szukają pracowników?
Rekrutacja to nie tylko proces mający na celu pozyskanie nowego pracownika, ale też element budowania wizerunku, promowania kancelarii. W ostatnich 10 latach liczba prawników z uprawnieniami radcy prawnego czy adwokata, się podwoiła. Proporcjonalnie do tej liczby jest znacznie mniej aplikantów i prawników bez uprawnień niż kilka czy paręnaście lat temu. Wśród ogłoszeń o pracę obserwujemy stosunkowo niewiele ofert pracy dla radców prawnych czy adwokatów, w porównaniu do ofert dedykowanych dla aplikantów czy studentów prawa. A co podkreślić należy, na rynku jest około 6 razy więcej radców i adwokatów w stosunku do aplikantów, podczas gdy ofert pracy dla aplikantów jest 4 razy więcej. W sytuacji, gdy o jednego aplikanta czy studenta walczy wiele kancelarii, staje się jasne, że nie tylko płaca, benefity pozapłacowe – ale również forma dotarcia do kandydatów może być niezwykle istotna.
Szczególnie w firmach takich jak kancelarie czynnik ludzki, wiedza i umiejętności prawników maja istotny wpływ na rozwój i sukces organizacji. Kancelarie konkurują ze sobą w celu pozyskania najbardziej wartościowych kandydatów na rynku oraz starają się zatrzymać najlepszych prawników swoich szeregach. Sukces procesu rekrutacji zyskuje na znaczeniu poprzez powiązanie go z narzędziami budowy wizerunku pracodawcy. Celem działań rekrutacyjnych staje się nie tylko selekcja, ale przede wszystkim zainteresowanie i przyciągnięcie najlepszych osób.
W jaki więc sposób kancelarie starają się pozyskać nowych pracowników?
Ogłoszenia o pracę
Najczęstszą, bo też najprostszą formą rekrutacji jest umieszczanie ogłoszeń o pracę w różnego rodzaju portalach rekrutacyjnych jak np. nasz serwis https://prawieoprawie.pl/kariera/. Są to miejsca, które są w pierwszej kolejności odwiedzane przez osoby szukające pracę, umieszczając w takim serwisie ogłoszenie wiemy, że docieramy z naszym przekazem do znacznej ilości osób poszukujących pracę. Musimy jednak pamiętać, że w takich serwisach są dziesiątki lub setki ogłoszeń dla prawników i warto poświęcić trochę czasu aby przygotować ofertę która w tej masie nas w jakiś sposób wyróżni, spowoduje, że nasze ogłoszenie zainteresuje potencjalnych kandydatów. Niestety większość ogłoszeń jest bardzo do siebie podobna.
Podstrona „kariera”
W chwili obecnej wiele kancelarii posiada na swoich stronach internetowych zakładkę „kariera”. Warto, żeby na takiej podstronie poza samymi ogłoszeniami o pracę znalazły się informacje dotyczące wartości jakimi kieruje się kancelaria oraz wskazówki przygotowujące kandydatów do proces rekrutacji, a także informacje na temat osiągnięć i sukcesów kancelarii i jej pracowników.
Filmy rekrutacyjne
Filmy rekrutacyjne to dobry pomysł na przyciągnięcie ciekawych ludzi. Dobrze przygotowane potrafią wzbudzić zainteresowanie firmą u potencjalnych kandydatów do pracy, a jednocześnie są doskonałym narzędziem wspierającym cały proces rekrutacji, jak i budującym pozytywny wizerunek pracodawcy. Nakręcone przy udziale zatrudnionych pracowników podkreślających dodatkowo wartości firmy.
Przykłady:
https://www.youtube.com/watch?v=Hy6m53iClHg
https://www.youtube.com/watch?v=p1e-h6wtrhY
https://www.youtube.com/watch?v=_mVP7JiXWts
Media społecznościowe
Kampanie wizerunkowe w internecie, stosowane przede wszystkim w serwisach społecznościach o charakterze zawodowym (Linkedin, Goldenline) oraz masowym (Facebook, Twitter) są doskonałym narzędziem do prowadzenia wymiany informacji pomiędzy zatrudnionymi, a poszukującymi pracy.
Przykłady:
https://www.facebook.com/Deloitte.Kariera/?fref=ts – (są naprawdę świetni, mogą być doskonałą inspiracją jak należy prowadzić marketing rekrutacyjny)
https://www.facebook.com/CMSPolskaKariera/?hc_ref=SEARCH
https://www.facebook.com/allenoverywarsawrecruitment/?fref=ts
Targi pracy
Targi pracy skupiają dużą liczbę potencjalnych pracowników w jednym miejscu. Dają możliwość bezpośredniego kontaktu kandydata z przedstawicielem kancelarii, a taka forma kontaktu wzbudza zaufanie do firmy.
„Drzwi otwarte”
Spotkania typu „dzień otwarty” pozwalają poznać potencjalnym kandydatom kulturę, specyfikę kancelarii a także osoby pracujące jak i najważniejsze obszary działań, specjalizacje kancelarii.
Przykłady:
http://wkb.pl/site/public/upload/upload/publikacje/plakat-zaproszenie_A4.pdf
http://krakow.elsa.org.pl/dzien-otwarty-w-kancelarii-spcg/
Konkursy
Konkursy rekrutacyjne są jednym z narzędzi, które pozwala wyłonić na rynku pracy najlepsze talenty spośród rywalizujących ze sobą potencjalnych kandydatów. Często organizowane w zakresie dominujących specjalizacji kancelarii dodatkowo są idealnym narzędziem promocji kancelarii.
Przykłady:
http://www.ey.com/pl/pl/careers/students/joining-ey/eye-on-tax
http://www.kancelaria-szip.pl/konkurs
https://www.facebook.com/konkursCMS
http://kntm.pl/konkurs-acta-non-verba/
http://www.raczkowski.eu/pl/konkurs
Staże i praktyki
Programy stażowe oraz praktyki dedykowane dla studentów prawa. Pokazanie potencjalnym kandydatom, że program praktyk jest przemyślany, dobrze zorganizowany i dający realną możliwość zdobywania wiedzy od doświadczonych profesjonalistów, a w przypadku pozytywnej opinii na temat kandydata dające szansę zdobycia zatrudnienia, mogą być magnesem przyciągającym adeptów prawa. Co trzeba też podkreślić wiele kancelarii zwłaszcza tych największych poświęca znaczną cześć wysiłku na rekrutację wśród studentów, bo chcą wyłapać najbardziej utalentowane osoby zanim zrobi to ktoś inny, a dodatkowo bardzo często mają zaplanowaną i dobrze zorganizowaną ścieżkę kształcenia młodych osób.
Przykłady:
http://gessel.pl/kariera/program-mentorski/
http://praktykiprawnicze.pl/job/whitecase-4/
http://www.klgates.com/pl/aboutus/summer_internships/
https://www.dlapiper.com/~/media/Files/Recruitment/Internship%20at%20DLA%20Piper%20Poland.PDF
Współpraca z uczelniami i stowarzyszeniami studenckimi
Współpraca najczęściej realizowana jest w formie wykładów tematycznych prezentacji oraz spotkań ze studentami jako forma promocji i rekrutacji oferując zainteresowanym młodym i ambitnym osobom zdobycie doświadczenia zawodowego w postaci kilkumiesięcznych praktyk czy stażu. Często odbywa się to w sposób mniej formalny część wykładowców na uczelniach posiada swoje kancelarie czy też jest pracownikami kancelarii i te osoby mając ułatwiony dostęp do grona studentów prowadzą skuteczny drenaż wyróżniających się studentów.
Ambasadorowie marki
Ambasadorowie wyłaniani są najczęściej wśród studentów uczelni reprezentują kancelarię na uczelniach. Udzielają informacji na temat płatnych praktyk, ofert pracy, możliwości rozwoju w danej kancelarii.
Oczywiście najlepszymi promotorami marki są pracownicy kancelarii ale mogą też jej zaszkodzić w największym stopniu, jeśli pracodawca ich na jakiejś płaszczyźnie rozczaruje.
Przykład:
A jak Wasza kancelaria rekrutuje prawników?
Może można lepiej wykorzystać samą rekrutację przy okazji kształtując wizerunek. Nie bójcie się testować rożnych sposobów wspomagających rekrutację. Bądźcie kreatywni a zobaczycie, że to przełoży się pozytywnie nie tylko na skuteczniejszą rekrutację.