9 najczęściej popełnianych przez kancelarie błędów w content marketingu
Żyjemy obecnie w stanie nasycenia treścią. Badania pokazują, że od 2017 roku 90% firm angażuje się w content marketing (marketing treści). Od 2011 roku ilość treści publikowanych na blogach zwiększyła się o 800%. To powoduje, że coraz trudniej, tworząc nawet wysokiej jakości treści, zostać zauważonym w sieci. Z uwagi na ogromną konkurencję sama „produkcja treści” nie wystarcza, by wygrać w grze „content marketing”.
Źródło: Smart Insights
W wyniku coraz większej walki, koszt content marketingu wzrósł. Efektywność zasięgu organicznego spadła o 89 procent. Tylko 5 procent z treści bloga prowadzi do znaczącego zaangażowania użytkowników.
Istnieje też wiele powodów dla których content marketing może nie działać w Twojej kancelarii, ale do najczęstszych należą:
1. Nie posiadasz wiedzy o odbiorcach
Aby tworzone przez Ciebie treści spełniały swoje zadanie i skutecznie przyciągały odbiorców, przede wszystkim musisz mieć jasno określoną grupę docelową. Musisz wiedzieć kim są, jakie mają potrzeby Twoi odbiorcy. Wybór tematów i języka wypowiedzi musi odpowiadać oczekiwaniom Twoich odbiorców.
2. Odwiedzający nie uważają Twoich treści za użyteczne
Jeśli użytkownicy nie uznają Twoich treści za użyteczne, żadna optymalizacja pod kątem wyszukiwarek ani taktyka marketingu społecznościowego nie pomoże Ci pozyskać dużej liczby klientów z content marketingu.
3. Angażujesz zbyt mało czasu i pieniędzy w content marketing
Z roku na rok firmy zwiększają swoje budżety na marketing treści. Nie można dzisiaj kontynuować dotychczasowych działań w zakresie marketingu treści i oczekiwać lepszych wyników. Niestety ale tylko przeznaczając więcej pieniędzy i czasu na content marketing można uzyskać lepszy efekt – zwrot z inwestycji.
4. Robisz wszystko sam
Doba ma tylko 24 godziny, a czas jest obecnie chyba naszym najbardziej deficytowym zasobem. Jeżeli w pracy zajmujesz się doradzaniem klientom, reprezentacją w sądach, czy pisaniem umów, opinii to zapewne trudno będzie Tobie znaleźć codziennie czas na content marketing, który dodatkowo wymaga różnych umiejętności (pisania i edycji tekstów, obsługi programów graficznych, umiejętności analitycznych, wiedzy z zakresu marketingu i PR).
Bardzo trudno samemu kompleksowo i systematycznie zajmować się marketingiem treści i mieć czas na prowadzenie kancelarii. Jeśli naprawdę poważnie myślisz o pozyskaniu klientów poprzez content marketing, przygotuj się na zatrudnienie osób, które mają umiejętności i czas na wykonywanie zadań, których nie możesz wykonać.
5. Nie promujesz swoich treści
W content marketingu istotne są dwa elementy, jest to z jednej strony tworzenie treści, a z drugie ich promocja. Bardzo często skupiamy się na przygotowaniu wartościowych tekstów, a zapominamy o ich odpowiedniej promocji. Spędzamy więcej czasu na tworzeniu treści niż na promowaniu, a w rzeczywistości promocja jest ważniejsza niż tworzenie treści.
W content marketingu nie chodzi jednak o to, by reklamować w sposób bezpośredni usługi prawnicze. Zamiast tego postaraj się przekazać odbiorcy wartościową informację, której on szuka i dzięki której pomyśli, że skoro Twoja kancelaria tak się zna na danym temacie, to być może oferuje również usługi wysokiej jakości. Celem tworzenia i promowania treści powinno być budowanie społeczności, zaangażowanie odbiorców.
6. Wybierasz nieodpowiednie słowa kluczowe.
Dobranie odpowiednich słów kluczowych jest niezwykle ważne. Powinny one znaleźć się w tytule i śródtytułach. Nie należy jednak przesadzać z ilością fraz kluczowych. Tekst nadmiernie naszpikowany słowami kluczowymi wygląda nienaturalnie i traci w oczach czytelnika.
7. Powielasz treści w internecie
Udostępnianie tych samych treści w kilku witrynach internetowych wpływa niekorzystnie na pozycjonowanie – pozycję w wynikach wyszukiwania. Dlatego tak ważne jest aby publikowane treści były unikalne.
8. Oczekujesz szybkich rezultatów w krótkim czasie
Marketing treści wymaga czasu, a proces jest nudny. Efekty działań marketingowych nie przyjdą w miesiąc czy dwa. To często niecierpliwość i brak systematyczności w działaniach sprawia, że nie jesteśmy w stanie doczekać efektów.
Ale content marketing może przynieść Twojej kancelarii ogromną wartość. Content marketing może sprawić, że staniesz się liderem w swojej branży. Będziesz musiał jednak nieprzerwanie dostarczać wysokiej jakości treści przez długi czas, zanim ludzie zaczną zwracać większą uwagę na Ciebie, Twoją kancelarię.
9. Tworzenie treści nie bawi cię
Po prostu aby robić coś dobrze, trzeba to lubić. Jeżeli nie lubisz pisania (choć w zawodzie prawnika to codzienność) to odbiorcy szybko to wyczują, a tworzone przez Ciebie treści będą zapewne mniej atrakcyjne.