Bądź ciekawy świata, nigdy nie przestawaj się uczyć i nie bój się iść własną ścieżką. Twoja unikalność może być Twoim największym atutem

„Świat prawa jest pełen możliwości, ale wymaga też elastyczności i zdolności do adaptacji. Nie bójcie się wyzwań i nieustannie inwestujcie w swoje umiejętności. Dążcie do tego, abyście nie tylko interpretowali prawo, ale także twórczo i odpowiedzialnie je kształtowali” – rozmowa z adwokatem Arkadiuszem Szczudło, Partnerem Zarządzającym w kancelarii Creativa Legal.

Na rozgrzewkę: jak zaczęła się Pana przygoda z prawem?

Miałem do wyboru zarządzanie lub prawo. Cel był jeden, prowadzenie biznesu w przyszłości. Podjęcie decyzji o studiowaniu prawa było dla mnie naturalnym krokiem. Studia te były niezwykle inspirujące i pozwoliły mi zgłębić różne aspekty prawa, od cywilnego po handlowe i międzynarodowe. W czasie studiów równolegle pracowałem na produkcjach zdjęciowych i filmowych realizując się kreatywnie, fotograficznie, czy asystując różnym osobom przez kilka lat. Pomogło mi to zobaczyć, jak działa branża od środka, co później przełożyłem na obsługę klienta kreatywnego.

Bloga prawniczego, wtedy jeszcze tylko dla branży fashion, zacząłem prowadzić na studiach – wypowiadałem się na tematy ogólne oraz takie, które wtedy nie były przez nikogo opracowane.

W miarę jak zdobywałem doświadczenie, coraz bardziej interesowałem się specyficznymi wyzwaniami, jakie stawia przedsiębiorcom prawo. Ostatecznie zdecydowałem się skoncentrować na tej niszy, stając się „adwokatem kreatywnego biznesu”. Przy czym jest to dalej szerokie pojęcie, skupiamy się w kancelarii na branży technologicznej, software house, e-commerce i marketingowej, ale nigdy nie ukrywam, że wywodzę się z branży odzieżowej, w której miałem swój początek.

Moja przygoda z prawem jest więc procesem odkrywania i rozwijania swojej pasji, która kształtowała się przez lata nauki, praktyki i pracy z różnymi klientami. Taka ścieżka kariery pozwoliła mi zrozumieć, że prawo jest narzędziem nie tylko do rozwiązywania problemów, ale także do tworzenia wartości i możliwości dla klientów.

Określa się Pan jako adwokat kreatywnego biznesu. Czy mógłby Pan wyjaśnić, co dokładnie to oznacza? Jakie podejście reprezentuje Pan w swojej pracy?

Adwokat kreatywnego biznesu to dla mnie ktoś, kto nie tylko rozumie prawo, ale potrafi je stosować w sposób niestandardowy. Nie mylić z „kreatywnym księgowym”, który może mieć niekiedy negatywne konotacje. Wykorzystuję umiejętności i wiedzę, aby pomagać klientom w realizacji ich kreatywnych projektów, patrząc na prawo nie tylko jako na zbiór reguł, ale jako na narzędzie umożliwiające rozwój i innowacje. To podejście jest mocno zakorzenione w naszej kancelarii i pozwala nam wspierać przedsiębiorców w realizacji ich wizji, często idąc ścieżką mniej oczywistą i wykorzystując prawo w sposób twórczy.

Co skłoniło Pana do podjęcia decyzji o założeniu własnej kancelarii Creativa Legal? Czy nie myślał Pan np. o pracy w dużej międzynarodowej kancelarii? Jakie korzyści i wyzwania wiążą się z prowadzeniem własnej kancelarii?

Kancelarię Creativa Legal założyliśmy razem z adw. Magdą Korol. Z mojej strony, decyzja o założeniu własnej kancelarii Creativa Legal nie była efektem długiego procesu rozważań i analizy kariery oraz aspiracji zawodowych. Biorąc pod uwagę moje wyniki testów Gallupa i Kotwic Scheina, po prostu nie mogło być inaczej niż wybranie właśnie tej ścieżki.

Prowadzenie własnej kancelarii pozwala mi na większą niezależność w podejmowaniu decyzji i kształtowaniu własnej wizji praktyki prawniczej. Chciałem mieć swobodę w wyborze klientów, specjalizacji i podejścia do prawa, co jest z pewnością trudniejsze w ramach zastanej struktury w cudzej kancelarii, często archaicznej. Założenie Creativa Legal pozwoliło nam na stworzenie zespołu specjalistów, którzy podzielają naszą wizję, wartości i również dzięki temu mogą świadczyć usługi na najwyższym poziomie.

Oczywiście, prowadzenie własnej kancelarii wiąże się także z pewnymi wyzwaniami. Oprócz obowiązków typowego prawnika, musiałem nauczyć się zarządzania firmą, co obejmuje takie aspekty jak finanse, HR czy marketing.

Prowadzenie własnej kancelarii bardziej odpowiada moim celom zawodowym i osobistym, dając mi możliwość realizacji wizji kreatywnego i innowacyjnego podejścia do prawa w biznesie. Był to tym samym całkowicie naturalny krok do realizacji osobistych celów.

Wielu prawników prowadzi blogi. Podcasty też ostatnio zyskują na popularności. Dlaczego akurat te formy komunikacji Pan wybrał?

Pierwszą wersję bloga założyłem około 9 lat temu, a podcast prowadzę od około 5 lat. Wtedy były to decyzje związane z tym, co i jak chcę komunikować. Dzisiaj podchodzimy do tego w zespole bardziej świadomie. Kanały, w których jesteśmy obecni, oparte są o analizy naszych klientów i tego, gdzie oni konsumują treści edukacyjne. Łączymy to oczywiście z tym, co sami chcemy robić. Wybór padł na bloga, audio podcasty, webinary, wideo na YT i aktywność w wybranych kanałach w social mediach.

Blogi i podcasty to doskonałe narzędzia do dzielenia się wiedzą i opiniami. Pozwalają na nawiązanie bezpośredniego kontaktu z odbiorcami i są łatwo dostępne. Blog pozwala na głębszą analizę tematów, natomiast podcast umożliwia prowadzenie rozmów i dyskusji. Te formy są dla mnie narzędziami edukacji, ale także okazją do wymiany myśli i opinii z innymi ekspertami i odbiorcami.

Mimo tego, nie warto podążać za trendem, tylko za naszym potencjalnym klientem. Jeżeli klient nie słucha podcastów, nie czyta artykułów, po co tam tracić czas? Każdy kanał rządzi się swoimi prawami i co innego pozwala przekazać swojemu odbiorcy. Nie tylko merytorycznie, ale także np. w zakresie tego, czy piszemy lub mówimy zrozumiałym językiem. Są to nasze istotne wartości, na które każda osoba w zespole zwraca uwagę w komunikacji.

O czym i dla kogo jest podcast „Okiem prawnika kreatywnych”?

Podcast ten jest aktualnie skierowany do przedsiębiorców w branży technologicznej i e-commerce. Nigdy nie był i nie planuję tego, aby był skierowany do prawników, chociaż to są również moi słuchacze 🙂 Opowiadam (a także wprowadzam nowe formaty: wywiady) w nim o prawie, rozwiązaniach problemów naszych klientów, innowacjach, strategiach prawnych oraz różnych aspektach kreatywności w biznesie. Celem jest zbudowanie mostu pomiędzy światem prawa a światem biznesu. Realne pokazanie ludzkiej twarzy prawnika, a nie stosowanie tego jako wyświechtanego motto.

Jest Pan wiceprezesem fundacji Creativa Education. Skąd pomysł na jej powołanie? Czym zajmuje się Fundacja – jakie są jej główne cele i działania?

Pierwotnie fundacja nazywała się „Instytut Prawa Mody”. Pomysł na powołanie fundacji narodził się z naszej (z adw. Magdą Korol) chęci wspierania przedsiębiorców odzieżowych w zakresie edukacji prawnej i biznesowej. Chcieliśmy stworzyć platformę, która będzie promować nowatorskie myślenie i pomagać jej odbiorcom w rozwijaniu ich przedsiębiorczości.

Dzisiaj głównym celem fundacji Creativa Education jest promocja edukacji i innowacji w dziedzinie prawa i biznesu. Chcemy, aby prawo było dostępne i zrozumiałe dla każdego, a przedsiębiorczość była postrzegana jako cenne narzędzie rozwoju społecznego i gospodarczego.

Organizujemy warsztaty, konferencje i inne wydarzenia, które mają na celu inspirowanie, edukowanie i łączenie ludzi z różnych środowisk. Dotychczas wypuściliśmy kilka ebooków edukacyjnych, byliśmy wspierani przez organizacje komercyjne i non-profit, organizowaliśmy konferencje, w których brało udział kilka tysięcy osób. Mamy swoje kursy online dla przedsiębiorców. Działalność edukacyjna Fundacji jest bardzo szeroka i zdecydowanie korzystamy w niej, tak jak w kancelarii, z innowacyjnych rozwiązań dostępnych na rynku, aby uatrakcyjnić przekazywaną wiedzę.

Czy mógłby Pan opowiedzieć nam o swojej roli jako mentora? Czy jest jakaś uniwersalna rada, którą mógłby Pan się podzielić z młodymi prawnikami i młodymi przedsiębiorcami?

Jako mentor staram się dzielić swoim doświadczeniem i wskazywać drogi rozwoju. Rola mentora to dla mnie ogromna odpowiedzialność, ale także satysfakcja. Pomagam obecnym i przyszłym przedsiębiorcom znaleźć ścieżkę na realizację ich biznesów. Podczas wielu konsultacji z klientami dzielę się nie tylko wiedzą prawną, ale także praktycznym doświadczeniem biznesowym, marketingowym, czy wskazuję możliwe kierunki rozwoju. Niejednokrotnie było to wymieniane jako duży pozytyw w ramach naszego badania jakości.

Uniwersalna rada, którą mógłbym się podzielić, to „Bądź ciekawy świata, nigdy nie przestawaj się uczyć i nie bój się iść własną ścieżką. Twoja unikalność może być Twoim największym atutem”.

Pełnił Pan rolę Sekretarza w Sądzie Polubownym przy Izbie Gospodarczej Blockchain i Nowych Technologii, jakie korzyści i doświadczenia wyniósł Pan z tej funkcji? W jaki sposób ta rola wpłynęła na Pana karierę?

Ta rola nauczyła mnie wiele o trudach przedsiębiorców w zakresie rozwiązywania sporów. Dużej specyfice branży i ich podejściu do aspektów prawnych. Dała mi również głębsze zrozumienie dynamiki rynku blockchain i sposobów regulacji tej dziedziny.

Jako autor wielu artykułów i wideo dostępnych w Internecie, jakie są tematy, które najbardziej pasjonują Pana w zakresie prawa nowych technologii?

Jeżeli miałbym wskazać jeden temat, są to trendy. Są one dla mnie najciekawszą sprawą, gdyż pozwalają wykazać się prawnikom, nie tylko w interpretacji prawa, ale także szybkim zrozumieniu biznesu.

Staram się aktywnie uczestniczyć w tej dyskusji i edukacji. Wierzę, że prawo musi nadążać za rozwojem technologii – chociaż nie zawsze się da.

Był Pan finalistą w konkursie Rising Stars 2022 – Prawnicy, liderzy jutra. Co dla Pana oznacza to wyróżnienie i jakie cele chciałby Pan osiągnąć w przyszłości? Jak ten tytuł wpłynął na rozwój Pana kariery?

To wyróżnienie to dodatkowe potwierdzenie, że wybrana przeze mnie ścieżka jest właściwa według branży prawniczej. Ostateczną ocenę pozostawiam jednak klientom 🙂 W przyszłości chciałbym dalej rozwijać swoją kancelarię, inspirować innych i być częścią zmian, które kształtują przyszłość rynku prawniczego w Polsce.

A to, co przyniesie przyszłość, zobaczymy. Planów jest sporo, na ten moment skupiam się na rozwoju naszej kancelarii, zespołu i biznesów klientów.

W kontekście rozwoju technologii i dynamicznych zmian prawnych, jakie widzi Pan trendy i wyzwania na horyzoncie dla prawników w najbliższych latach?

W najbliższych latach kluczowe będą kwestie związane z regulacją nowych technologii, ochroną danych, etyką w AI oraz dostosowaniem prawa do szybko zmieniającego się rynku. Wyzwaniem będzie również zdolność prawników do zrozumienia i zaadoptowania tych nowości w praktyce, sprawnego doradzania klientom.

Ale trendy się zmieniają, sam jestem ciekawy, co przyniesie jutro 🙂

Mówi Pan o sobie, że jest miłośnikiem minimalizmu i praktykiem uważności. Czy utożsamia Pan te wartości z tak modnym ostatnio mindfulness? Czy minimalizm i uważność praktykuje Pan również w życiu codziennym, poza kancelarią?

Tak, minimalizm i uważność są dla mnie częścią filozofii mindfulness. Staram się stosować te zasady zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Przekładamy je także na procesy wewnętrzne w naszej firmie.

Minimalizm pomaga mi skupić się na tym, co naprawdę ważne, a uważność umożliwia lepsze zrozumienie siebie i innych. To nie tylko modne słowa kluczowe, ale wartości, które mają realny wpływ na codzienne życie i podejście do pracy.

W jaki sposób dba Pan o swój rozwój osobisty? Co według Pana jest ważne, by zachować równowagę między pracą a prywatnym życiem?

Rozwój osobisty to dla mnie proces ciągłego uczenia się i refleksji nad sobą. Uczestniczę w różnych szkoleniach, czytam literaturę fachową, ale także dbam o zdrowie fizyczne i psychiczne, uprawiając sport i medytując. Równowaga między pracą a życiem prywatnym jest kluczowa. Staram się regularnie spędzać czas z rodziną i znajomymi oraz uprawiać hobby, które mnie odprężają.

Natomiast prowadząc własną firmę, nietrudno jest o rozproszenie i wkradnięcie się „pracy” w życie poza nią – nie bez powodu to, co robię codziennie w pracy to także moja pasja.

Na rynek systematycznie wchodzą nowe pokolenia prawników, szukających na siebie pomysłu. Co by im Pan doradził?

Moja rada dla młodych prawników to przede wszystkim odwaga w poszukiwaniu swojej ścieżki i bycie otwartym na ciągłe uczenie się. Zdobywanie nowej wiedzy to dla mnie dzisiaj podstawa, nawet pomimo wyrzeczeń – jeżeli prowadzą one do ustalonego celu, nie żałuję swojej ścieżki, którą podążałem.

Świat prawa jest pełen możliwości, ale wymaga też elastyczności i zdolności do adaptacji. Nie bójcie się wyzwań i nieustannie inwestujcie w swoje umiejętności. Dążcie do tego, abyście nie tylko interpretowali prawo, ale także twórczo i odpowiedzialnie je kształtowali.


Arkadiusz Szczudło, absolwent studiów prawniczych na Uczelni Łazarskiego w Warszawie, a także studiów podyplomowych z prawa chińskiego na Uniwersytecie Gdańskim. Na co dzień, w ramach kancelarii Creativa Legal, w której pełni funkcję Partnera Zarządzającego, doradza podmiotom z branż technologicznej, software house, e-commerce i marketingowej. Twórca bloga prawniczego dla biznesu, podcastu „Okiem prawnika kreatywnych” oraz treści edukacyjnych w innych mediach społecznościowych. Finalista konkursu Rising Stars 2022 – Prawnicy, liderzy jutra.

Prawieoprawie