Blog w osobnej domenie vs. blog zintegrowany ze stroną

Myślicie o uruchomieniu bloga swojej kancelarii? Zastanawiacie się czy powinien on być zintegrowany ze stroną kancelarii czy też być osobna marką – działającą samodzielnie? Analizujecie wady i zalety tych rozwiązań? A może zupełnie nie jesteście świadomi tego problemu. Tym bardziej powinniście przeczytać ten wpis.

Odpowiednie osadzenie bloga względem strony kancelarii może w perspektywie czasu dać nam wiele korzyści np. pomóc w pozycjonowaniu naszej strony WWW, ale może też przysporzyć kłopotów np. stworzyć błędny wizerunek firmy udzielającej bezpłatnych porad online poprzez bloga.

Zatem po kolei.

Blog w osobnej domenie

Blog oparty na osobnej domenie jest dobrym rozwiązaniem dla kancelarii, której zależy na stworzeniu osobnej marki. W szczególności dla kancelarii, która posiada wiele różnych specjalizacji i nie chce być kojarzona w Internecie tylko z jedną, akurat promowaną poprzez blog, która nie jest jej główną specjalizacją. Warto tu zaznaczyć, że decydując się na prowadzenie bloga najlepiej skupić się na tematyce z zakresu jednej specjalizacji. W przypadku kancelarii świadczącej szeroki zakres usług integracja bloga z witryną może dać mylne wrażenie, że tematyka rozwijana na blogu jest główną specjalizacją kancelarii. Wariant ten sprawdzić się również w sytuacji, gdy nasz blog będzie owocem współpracy dwóch kancelarii, czy też kancelarii i firmy zajmującej się doradztwem transakcyjnym.

Na rynku istnieje cała gama bardzo dobrych platform umożliwiających tworzenie i obsługę bloga (zwanych CMS), dedykowanych właśnie dla osób czy też firm, które chcą prowadzić swój blog. Jedną z tych, które z całą pewnością moglibyśmy polecić to WordPress. Dziś cały proces zakupu hostingu (serwera wirtualnego, jeśli takiego nie mamy) i domen, a także przygotowania prostego szablonu graficznego bloga jest po pierwsze dużo tańszy, po drugie dużo prostszy. Wybrana przez nas domenę „.pl” możemy kupić już nawet za 1 zł/rok, ceny usług hostingowych możemy nabyć w okolicach 50 zł/rok. Większość dużych firm hostingowych umożliwia instalację wybranego CMS-a np. wspomnianego już wcześniej WordPressa jednym kliknięciem. Pozostaje nam jedynie jego konfiguracja, którą możemy uprościć korzystając z gotowych szablonów graficznych, które zaadoptować możemy na własne potrzeby.

Szczególnie ważne:

  1. Koszt wykonania – blog stworzony w oparciu o gotowy CMS jest tańszy niż blog, który musimy od zera „dopisywać” do strony.
  2. Czysta karta – blogowanie wiąże się z aktualizacją strony, dodawaniem nowych treści co szczególnie lubi wyszukiwarka Googla. We wpisach na blogu możemy przemycać nasze słowa kluczowe i je rozbudowywać. O wiele łatwiej też zbudować autorytet nowej domeny w formie bloga, która od początku jest ściśle związana z jednym tematem np. służebnością przesyłu. Nowa strona naszego bloga będzie też obojętna na pozostałości po złych pozycjonerach lub też na depozycjonowanie naszej strony firmowej, które mogły mieć miejsce w przeszłości. Tak drodzy Państwo, w Polsce istnieją już firmy zajmujące się w celowym pogarszaniem pozycji stron konkurencji po to by uzyskać lepsza pozycję strony swojego klienta.
  3. Pozycjonowanie – największym minusem prowadzenia bloga na  osobnej domenie jest fakt, że dobre wyniki osiągane przez blog, który o wiele łatwiej i szybciej wypozycjonować, nie będą odbijać się bezpośrednio na stronie naszej kancelarii (a mogłyby, o czym powiemy przy omawianiu bloga zintegrowanego ze stroną).

Blog zintegrowany z domeną

Na wstępie warto jasno powiedzieć, że mówiąc o blogu zintegrowanym z domeną nie mamy na myśli strony bloga osadzonego na osobnej domenie, do którego jedynie linkuje strona naszej kancelarii. Blog zintegrowany z domeną to taki bloga, który jest częścią strony, jej podstroną. Jest to dobre rozwiązanie dla kancelarii, która chce być kojarzona z konkretnymi usługami, daną specjalizacją, chce ją rozwijać. Blog umożliwia pogłębienie wizerunku specjalisty jak i wspomaga budowę silnej marki kancelarii.

Szczególnie ważne:

  1. Koszt wykonania – blog musi być częścią strony, a więc musi być wykonany w tej samej technologii co strona. Popularne systemy CMS mocno zautomatyzowały ten proces i umożliwiają już relatywnie szybkie i proste utworzenie podstrony bloga w ramach istniejącej już strony np. strony kancelarii.  Niestety w przypadku strony stworzonej od podstaw w tzw. autorskim CMS-ie przygotowanie bloga będzie pewnie wiązało się ze stworzeniem go od zera przez programistę, co oczywiście przekłada się na wyższe koszty.
  2. Pozycjonowanie – główną zaleta tego rozwiązania jest fakt, że blog zintegrowany ze stroną wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie strony kancelarii. Częsta aktualizacja treści, dodawanie długich treści na stronę bloga to właśnie to co Google lubi najbardziej. Wyszukiwarka o wiele szybciej indeksuje takie treści . Blog odpowiada na dużo więcej zapytań na konkretne słowa kluczowe niż strona, gdyż zwyczajnie posiada dużo więcej tekstu, w których te słowa mogą występować. Skutek tego jest taki, że w wynikach wyszukiwania Google częściej pojawia się nasza strona, dokładniej strona naszego bloga, z której łatwo przenieść się na stronę naszej kancelarii, w końcu to ta sama domena i strona. Blog podbija ranking naszej strony w wyszukiwarkach i z czasem zyskuje ona autorytet w oczach wyszukiwarki, która zaczyna pokazywać również treści pochodzące bezpośrednio z podstron ofertowych naszej strony.

Jakie rozwiązanie wybrać?

Jak widzicie nie ma jednej „zawsze poprawnej” odpowiedzi na to pytanie. Ważne natomiast jest to by zastanawiając się nad utworzeniem bloga firmowego zdawać sobie sprawę, że to w jaki sposób zorganizujemy go względem naszej strony WWW będzie miało bardzo duże znaczenie w przyszłości. Owszem, blog z osobnej domeny można połączyć ze stroną kancelarii, przenieść treści i odwrotnie. Takie działanie zawsze będzie wiązać się jednak ze stratą wypracowanych dotychczas parametrów.