Co może robić prawnik, gdy nie ma zleceń?

Wakacje to często bardzo trudny okres w kancelariach. Klienci zażywają wakacji, a realizacja projektów wymagających pomocy prawnika odkładana jest na kolejne miesiące. Oczywiście nie jest to żadną regułą, ale faktycznie, w wielu kancelariach wakacje są okresem, w którym na chwilę wysycha strumień zleceń. Zamiast martwić się na zapas warto wykorzystać ten czas efektywnie, na rzeczy, które w ciągu roku zwykle odkładamy na później.

Co więc może robić prawnik, gdy nie ma zleceń?

Szukaj nowych klientów

Stwierdzenie to wydaję się oczywiste, ale co tak naprawdę możemy rozumieć pod tym pojęciem, które oznaczać może przecież wszystko, od spotkań biznesowych po grę w golfa z potencjalnymi klientami. Przechodząc do szczegółów, warto przeznaczyć ten czas na analizę firm, które znajdują się w naszym otoczeniu. Zrób listę firm i osób decyzyjnych w firmach, do których chciałbyś dotrzeć i zastanów się nad tym jak możesz to zrobić. Przejrzyj swoje kontakty. Odśwież i uzupełnij, profil na LinkedIn, to doskonałe miejsce na to by rozpocząć niezobowiązujący dialog z potencjalnym klientem.

Poszukaj nowych form zarabiania

Nowe formy zarabiania na rynku usług prawnych – dla większości prawników brzmi to jak tytuł filmu „sci-fi”. Okazuję się jednak, że sporo w tym temacie da się zrobić, jeśli tylko ma się głowę na karku. Przede wszystkim, zastanów się nad tym, czy usługi, które do tej pory proponujesz możesz sprzedawać z wykorzystaniem efektu skali np. poprzez sprzedaż online. Świetny przykład realizacji tej strategii znajdziesz na blogu PraKreacja, Wojciecha Wawrzaka, który oferuje pakiety najpotrzebniejszych przedsiębiorcom umów, które kupić mogą w jego sklepie online.

Pomyśl nad produktem

W branży zazwyczaj mówi się o „rozwiązaniach sztych na miarę”, „dedykowanych usługa” i dużo w tym racji, ale prawdą w wielu przypadkach jest, że baza każdego rozwiązania „szytego na miarę” jest taka sama u 10 klientów. Świadczona usługa jest jedynie modyfikowana pod konkretne potrzeby. Błędem jest więc negowanie produktów prawnych. Produkty prawne to idealny sposób na sprzedawanie swojej wiedzy, tej samej wiedzy, po wielokroć. Zobacz jakie usługi, które świadczysz, są powtarzalne, z jakich mógłbyś stworzyć usługę kompletną na tyle by móc ją z pełną premedytacją oferować. Stwórz broszurę, która ją opisuje, pomyśl jak możesz ją promować. Poszukaj konkretnych branż i firm, które mogą potrzebować Twoich usług i pomyśl jak możesz do nich dotrzeć.

Innym sposobem na tworzenia nowych produktów, jest analiza swoich specjalizacji, pod kątem niezagospodarowanych lub wciąż mało zagospodarowanych nisz. Zaktualizuj swoją wiedzę, nadgoń nowości, poszukaj nowych przepisów, którymi nikt jeszcze się na dobre nie zajął, poczytaj prasę branżową w branżach, którymi do tej pory zupełnie się nie interesowałeś. Być może to właśnie tam jak nigdzie indziej potrzeba usług, które świadczysz lub mógłbyś świadczyć.

Reklamuj swoje produkty i usług

Sprawdź ofertę firm szkoleniowych, oferujących szkolenia o tematyce prawnej, oczywiście takiej, na której się znasz. Napisz maila z informacją, że możesz poprowadzić takie szkolenie. Nawet jeśli w wakacje nie uda ci się poprowadzić wielu szkoleń, to kontakty zostaną ci na przyszłość. Możesz również spróbować zorganizować swoje własne szkolenie lub seminarium.

Popracuj nad content marketingiem, czyli marketingiem treści. Przygotuj teksty realizujące tematykę, w której się specjalizujesz i zadbaj o to by opublikowano je w prasie branżowej. Takie treści, opublikowane w internecie, będą pracować dla Ciebie cały rok, a kontakty z mediami zawsze są na wagę złota.

Sprawdź jak reklamują się Twoi konkurencji. Co robią, jak się promują? Być może jakieś podejmowane przez nich działanie zainspiruje Cię do pracy.

Zaktualizuj stronę internetową kancelarii

Aktualizacja strony internetowej, to rzecz, która w wielu kancelariach całkowicie leży. Prawnicy nie przykładają zbytniej wagi do aktualizowania stron internetowych, a przecież strona jest ich wizytówką w sieci. „Opuszczone” strony, jak i takie, które zawierają już nieaktualne informacje, bardzo źle wyglądają i z całą pewnością utrudniają budowę rzetelnego wizerunku.

Sprawdź szczególnie strony zawierające ofertę, być może wymagają aktualizacji, szczególnie jeśli ostatnio poszerzyłeś swoją ofertę. Dodaj nowe opisy projektów do swojego port folio. Przyjrzyj się stronom Twojej konkurencji i zastanów się czy nie nadszedł już czas na odświeżenie wyglądu Twojej witryny.

 Zadbaj o starych klientów

Dość powszechne jest zapominanie o swoich dotychczasowych klientach. Zazwyczaj tak mocno nastawiamy się na nowe zlecenia i nowe firmy, że niemal całkowicie zapominamy o tym by przypomnieć się również tym klientom, dla których niegdyś świadczyliśmy usługi. Często nie stracimy tyle czasu i energii na to by namówić ich na współpracę, gdyż mają o nas zwyczajnie dobre zdanie. Warto od czasu do czasu przypominać się swoim starym klientom, często mogą mieć dla nas jakieś zlecenia, ale odkładali je na później.

Doskonałym momentem na przypomnienie się jest chwila, w której wprowadzasz nową usługę, produkt, poszerzasz ofertę. Wystarczy, że wyślesz im maila informującego o nowych możliwościach.

Te sześć punktów to tylko kilka elementów z zakresu marketingu i promocji kancelarii, które możesz poprawić w czasie wakacji. Jest wiele rzeczy, które tak jak te wspomniane dziś w trakcie roku mają dla nas mniejszy priorytet niż zlecenia. Odsuwamy je na bok. Wakacje to doskonały czas by w końcu się nimi zająć.