Dlaczego strona Twojej kancelarii nie ma szans na zaistnienie w Google?
Strona kancelarii, czy to w formie wizytówki, czy też bardziej rozbudowanego serwisu, stanowi podstawę obecności w sieci większości firm prawniczych. Mimo, że z każdym dniem przybywa coraz lepiej zorganizowanych oraz interesujących graficznie stron kancelarii, wciąż jednak podczas ich tworzenia jak i prowadzenia kancelarie popełniają wiele błędów. I tak, mimo atrakcyjnych treści prezentowanych na stronach, nie mają jednak szans na zajęcie odpowiednich pozycji w wynikach wyszukiwania. Dlaczego?
Brak podstawowej optymalizacji SEO
Aby strona naszej kancelarii była właściwie skategoryzowana przez Google i miała szanse na pokazanie się w wynikach wyszukiwania na powiązane z nią hasła, musi zostać przynajmniej w podstawowym stopniu zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek. Prawnicy w bardzo małym stopniu zwracają na to uwagę, a jest to absolutna podstawa dla każdego kto chce zacząć konkurować w wynikach wyszukiwania w Google. Odpowiedni dobór słów kluczowych i wyszczególnienie konkretnych informacji jest kluczem, jeśli nic w tym temacie jak do tej pory nie robiłeś – nie dziw się, że Twoja strona dla wyszukiwarek jest niezauważalna.
Irytujące pop-upy
Strona zbyt statyczna może być odbierana jako nudna. Jeszcze większym błędem jest jednak zamieszczanie takich elementów, które działają na odbiorcę drażniąco i jedyne, czego zapragnie, to jak najszybciej taką stronę opuścić. Co może tak zdenerwować internautę? Powinniśmy to wiedzieć z własnego doświadczenia.
Oczywiście pod tym względem przodują pop-upy. Na drugim, niechlubnym miejscu, są aktywne pola chatu (live chat boxes). Zanim zamieścimy je na naszej stronie – dobrze się zastanówmy. Jak pokazuje praktyka, nawet te, które nie są „agresywne” w odbiorze (np. kolorystyka nie jest zbyt jaskrawa) powodują, że internauta może się poczuć zirytowany i wystarczy sekunda, żeby pożegnał się z naszą stroną. Dodatkowo Google karze strony zawierające zbyt natarczywe pop-upy i usuwa je z wyników wyszukiwania.
Treści na stronie
Google lubi strony zawierające duża ilość treści. Postaraj się wiec dodawać do swojej strony dużo wartościowych treści – obszernych omówień, treści o zróżnicowanej formie – grafiki, video. To sposób na to by Twoja strona została zakwalifikowana jako wartościowa, a treści były podsuwane użytkownikom Google jako te najbardziej właściwe.
Częsta aktualizacja strony
Jakość treści jest tak samo ważna co jej aktualność. Szczególnie w Polsce kancelarie nie mogą narzekać na brak tematów do komentowania. Ilu prawników jednak faktycznie codziennie śledzi doniesienia prasowe dotyczące swoich specjalizacji? Aktualizacja strony firmowej, szczególnie jeśli ma miejsce kilka razy w miesiącu jest bardzo ważnym czynnikiem. Warto w tym celu wykorzystać np. blog, gdzie możemy komentować każdy interesujący fakt.
Pozyskiwane linki
Pozycjonowanie opiera się na budowaniu bazy linków z innych stron, które prowadza do naszej witryny kancelarii. Nie musimy jednak od razu decydować się na współpracę z firmą pozycjonerską. Warto samemu przejrzeć swoje dokonania i wzmianki o swojej kancelarii, które istnieją już w sieci. Następnym krokiem będzie wysłanie maila do administratorów tych stron z prośbą o dodanie linku do naszej kancelarii. W ten sposób możemy pozyskać kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt, bardzo wartościowych linków kierujących do naszej strony.
Odbiór strony kancelarii
Optymalizacja strony to jedno, ale musimy pamiętać, że wrażenie użytkownika budowane jest dopiero w momencie ,gdy znajdzie się na naszej stronie. Problemem może się okazać wizualna odsłona strony internetowej kancelarii.
Brak wezwań do działania, przycisków call-to-action. Dobrze rozłożone akcenty w treści strony i odpowiednio dobrane przyciski mogą skłaniać np. do kontaktu mailowego czy telefonicznego, czy zapisu na newsletter. Daje nam to szanse na podtrzymanie kontaktu z potencjalnie zainteresowaną naszymi usługami osobą.
Częstym błędem jest np. umieszczanie słabej jakości zdjęć lub zdjęć stockowych, taka sytuacja nie powinna mieść miejsca. Trudno też liczyć na pozytywny odbiór, jeśli w informacjach biograficznych zabraknie zdjęć zespołu prawników pracujących w kancelarii. Zdjęcia mogą zachęcić do kontaktu – odbiorca ma wrażenie, że poznaje osobę, z którą chętniej nawiąże współpracę.
O „powodzeniu” strony kancelarii decyduje również jej układ graficzny – w tym szczególnie – rozmieszczenie tekstu. Duże bloki są ciężkie w odbiorze, dlatego tekst powinien być „rozbijany” na mniejsze akapity. Im bardziej zwięzła treść i czytelniejsza strona edytorska tekstu – tym łatwiej zostanie przyswojona przez odbiorcę.
Jak więc widzimy przy tworzeniu i prowadzeniu strony kancelarii warto zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Samo jej opublikowanie w sieci niekoniecznie dać może bowiem efekty na jakich nam zależy. Czasem bowiem wystarczy wprowadzenie kilku poprawek, żeby strona kancelarii stała się bardziej atrakcyjna dla wyszukiwarek i internautów.