Jak prawidłowo wybrać słowa kluczowe na stronę kancelarii?

Odpowiedni dobór słów kluczowych decyduje w znacznym stopniu o tym czy osoby szukające odpowiedzi na określone problemy prawne trafią na stronę Twojej kancelarii, a nie konkurencji. Bo słowa kluczowe to właśnie frazy wpisywane w wyszukiwarkę internetową przez użytkowników, a Twoim celem powinna być optymalizacja treści wokół tych haseł.

Dlatego bardzo ważne jest, aby ustalić, co w kontekście specjalizacji Twojej kancelarii wpisują w wyszukiwarkę użytkownicy Google. Znając wpisywane przez potencjalnych klientów zapytania będące odwzorowaniem ich obaw, problemów prawnych możesz w oparciu o te słowa kluczowe zbudować stronę kancelarii czy blog odpowiadające bezpośrednio na wpisywane w Google zapytania.

Jak wybrać słowa kluczowe?

Skorzystaj z podpowiedzi Google

Gdy wpisujesz do wyszukiwarki Google dane słowa sprawdzaj jakie wyniki pojawiają się w podpowiedziach. Możesz być pewien, że słowa kluczowe które sugeruje Google to te, których wiele osób szuka.

sprawdź jakie słowa kluczowe podpowiada Google

Sprawdź jakich słów kluczowych używa konkurencja

Warto przeanalizować jakich fraz kluczowych używa największa konkurencja. Słowa kluczowe, na które widoczni w wyszukiwarce są Twoi konkurenci powinny się znaleźć także na Twojej liście fraz kluczowych. Oczywiście jeżeli odpowiadają zakresowi oferowanych przez Twoją kancelarię usług.

Znajdź popularne słowa kluczowe za pomocą forów

Najłatwiejszym sposobem na znalezienie forów, na których spotyka się grupa potencjalnych klientów, jest wpisanie w wyszukiwarkę Google hasła:

„Forum + słowa kluczowe”

Po znalezieniu forum warto zwrócić uwagę na podział forum na sekcje. Każda z sekcji to potencjalne słowa kluczowe, które możesz dodać do swojej listy fraz kluczowych. I tak, wpisując na jednym z forów hasło rozwód znaleźć można następujące słowa kluczowe:

  • Sprawa rozwodowa jak wygląda i ile kosztuje?
  • Rozwód z winy męża
  • Rozwód z winy żony
  • Odroczenie sprawy o rozwód
  • Rozwód z orzekaniem o winie czy bez?
  • Rozprawa apelacyjna (rozwód) – terminy
  • Rozwód jakie szanse
  • Rozwód a 500+
  • Ile kosztuje adwokat na rozwód?
  • Rozwód bez orzekania o winie
  • Wspólne mieszkanie ze sobą a rozwód
  • Rozwód a dziecko
  • Rozwód a kwestia alimentów
  • Wniosek o rozwód – porozumienie stron
  • Rozwód. Na czym polega mediacja?
  • Chcę rozwodu Poznań
  • Rozwód Wrocław

Chcąc głębiej przeanalizować słowa kluczowe, warto sprawdź niektóre wątki na forum, aby znaleźć dodatkowe problemy, z którymi zmaga się nasz grupa docelowa.

Narzędzia które ułatwiają proces szukania fraz kluczowych

W poszukiwaniu słów kluczowych pomocne będą też różnego rodzaju narzędzia które znacznie ułatwiają cały proces szukania fraz.

Planer słów kluczowych (ads.google.com)

Planer słów kluczowych Google jest najbardziej niezawodnym źródłem informacji o słowach kluczowych w Internecie. Wynika to z faktu, że w przeciwieństwie do większości innych narzędzi dane uzyskiwane z Planera Słów Kluczowych pochodzą bezpośrednio od Google.

Mankamentem jest to, że narzędzie zostało zaprojektowane, aby pomagać przy tworzeniu kampanii reklamowych Google, a nie w SEO. Mimo to jest bardzo skutecznym  narzędziem do szukania pomysłów na słowa kluczowe. Narzędzie pokazuje też konkurencyjność danej frazy oraz średnią miesięczną liczbę jej wyszukiwań.

Keyword Tool (keywordtool.io)

Keyword Tool to narzędzie, które ułatwi Tobie wyszukanie słów kluczowych z tzw. długiego ogona, czyli wielowyrazowych słów kluczowych. Podpowiada frazy kluczowe na podstawie auto-uzupełniania w wyszukiwarce Google. Zapewnia więc te same informacje, które można znaleźć, wyszukując docelowe słowa kluczowe w Google, a następnie sprawdzając podobne wyszukiwania u dołu strony. Jednak wykorzystanie narzędzia upraszcza cały proces, łącząc poszczególne wyniki w jedną kompleksową listę. Rezultatem jest obszerna lista z wieloma kombinacjami bardzo użytecznych wielowyrazowych słów kluczowych uporządkowana alfabetycznie.

Wpisując np. frazę spółka z o.o. otrzymaliśmy ponad150 fraz kluczowych wyszukiwanych w Internecie.

Keyword Tool pomaga wybrać słowa kluczowe

Ubersuggest (neilpatel.com/ubersuggest/)

Ubersuggest generuje propozycje słów kluczowych z sugestii wyszukiwania Google. Narzędzie Ubersuggest, oprócz wyświetlenia powiązanych słów kluczowych, podaje nam takie wartości jak: ilość wyszukiwań, CPC (czyli koszt za kliknięcie) oraz konkurencyjność danego hasła (dane z Google Ads).

Unersuggest narzędziem do analizy słów kluczowych

Keywords Everywhere (keywordseverywhere.com)

Keywords Everywhere to dodatek do przeglądarki, który pozwala analizować słowa kluczowe podczas przeglądania stron Google, Bing, YouTube i innych.

Po zainstalowaniu narzędzia za każdym razem, gdy zaczynamy pisać w polu wyszukiwania szukane frazy po prawej stronie strony ukazuje się pole z nowymi pomysłami na słowa kluczowe, dzięki czemu można sprawdzać listę słów kluczowych bez opuszczania Google.

Niestety narzędzie od 1 października 2019 jest płatnym narzędziem ale ceny nie są wysokie, więc warto przetestować.

Keywords Everywhere pomaganarzędziem podpowiadającym słowa kluczowe

AnswerThePublic (answerthepublic.com)

Dzięki AnswetThePublic możemy dowiedzieć się dosłownie o co użytkownicy pytają Google. Jest to narzędzie pozwalające w najszybszy i najłatwiejszy sposób znaleźć popularne pytania związane z obszarem specjalizacji kancelarii. Gdyż jego zaletą jest sugerowanie nie tyle słów kluczowych, co pełnych zdań, za pomocą których użytkownicy wyszukują sprecyzowanych informacji np. „jak założyć spółkę z o.o.”. Frazy są pełnymi zdaniami, zaczynającymi się od słów takich jak np: który, jak, kto, dlaczego. Uzyskane w ten sposób frazy, w formie konkretnych pytań użytkowników Internetu, obrazujące ich wątpliwości czy problemy, mogą posłużyć jako gotowe tematy publikacji np. na blog.

AnswerThePublic pomocne w szuaniu fraz kluczowych

Google Trends (trends.google.pl)

Google Trends wizualizuje zmiany trendów wyszukiwania w czasie, pomaga określić, które hasła mają tendencję wzrostową, a zatem są bardziej warte uwagi. Wpisując w narzędziu słowo kluczowe sprawdzić można względną popularność tego zapytania np. w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Narzędzie umożliwia zawężenie wyników do wybranego regionu, daty, a nawet wyszukiwarki.

google trends - zmiany trendów wyszukiwań

Jak sprawdzić czy na dane słowo kluczowe będzie łatwo się pozycjonować?

Skąd możesz wiedzieć, czy słowo kluczowe jest zbyt konkurencyjne, aby uzyskać wysoką pozycję w rankingu? Na pewno możesz wyszukać swoje słowo kluczowe w Google. Jeśli na  pierwszej stronie większość pozycji to strony z wysokim wskaźnikiem autorytetu jak np. Wikipedia to lepiej wybrać inną frazę z listy. Natomiast gdy w TOP10 wyników wyszukiwania jest kilka mniejszych blogów oznacza to, że masz dużą szansę trafić również na tą pierwszą stronę.

Znaczenie ma też długość frazy kluczowej

Rodzaje słów kluczowych

Frazy ogólne.

Są to bardzo ogólne słowa kluczowe np. „spółka z o.o.”, „prawnik” Zazwyczaj są bardzo trudne do pozycjonowania z uwagi na dużą konkurencję. Z drugiej strony jeśli już uda się wypozycjonować serwis na takie słowa to czasem okazuje się, że fraza jest zbyt ogólna i nie precyzuje intencji wyszukiwania użytkownika. W efekcie odnotowujemy na stronie dużą ilość wejść, ale w znacznej części nie jest to nasza grupa docelowa do której chcielibyśmy kierować komunikat. Dlatego zazwyczaj lepiej poszukać bardziej szczegółowych słów kluczowych 2-3 wyrazowych jak np. „sprzedaż spółki z o.o.”, „prawnik Kraków”, które będą miały mniejszą konkurencję ale zarazem liczba wyszukań w miesiącu będzie wciąż na przyzwoitym poziomie.   

Słowa kluczowe z długim ogonem

Słowa kluczowe z długim ogonem to długie, przynajmniej 4-wyrazowe frazy, które zwykle są bardzo szczegółowe. Zwroty takie jak „jak sprzedać udziały w spółce z o.o. ” i „jak założyć spółkę z o.o. przez Internet” to przykłady słów kluczowych z długim ogonem. Te hasła nie uzyskują tak dużej liczby wyszukiwań jak np. hasło  „spółka z o.o.”, ale jest ich dużo więcej niż fraz ogólnych. Ponadto kiedy dodamy do siebie liczę wyszukań fraz z długim ogonem to stanowią większość wyszukiwań online. Są też mniej konkurencyjne więc  dużo łatwiej pozycjonować na nie serwis. Dodatkowo słowa z długim ogonem precyzyjniej wyrażają intencję użytkownika przez co Google jest w stanie lepiej dopasować wyniki wyszukiwania do zapytania.  

Nie ma „najlepszej” kategorii słów kluczowych, na której można się skupić. Wszystkie mają swoje zalety i wady. Ale jeśli chodzi o konkurencję, słowa z długiego ogony są zwykle najmniej konkurencyjne. Jest jednak wiele czynników które decydują o tym, czy na daną frazę kluczową będzie ciężko pozycjonować m.in. są to:

  • liczba wyszukiwań frazy kluczowej w miesiącu,
  • branża (im bardziej niszowa, tym prościej pozycjonować frazę),
  • konkurencja (oraz to czy się pozycjonuje),
  • autorytet witryn na pierwszej stronie wyników wyszukiwania (kto obecnie mieści się na liście TOP10 wyników wyszukiwania),
  • region im węższy, tym lepiej,
  • długość frazy kluczowej,
  • grupa odbiorców.

Podsumowanie

Badanie słów kluczowych jest istotną częścią wszystkich działań SEO/SEM, związanych z poprawą widoczności w wynikach wyszukiwania. W internecie można znaleźć jeszcze wiele narzędzi do analizy słów kluczowych, zaprezentowaliśmy jednak te, które są darmowe i z których sami najczęściej korzystamy aby pokazać, że taka analiza słów kluczowych nie musi być skomplikowana i kosztowna.

Prawieoprawie