Kiedy zmienić stronę www kancelarii na nową?

Możesz być niemal pewny, że potencjalni klienci sprawdzając twoją kancelarię prawną odwiedzą twoją stronę internetową. Niestety, obecne strony internetowe kancelarii prawnych często pamiętają jeszcze pierwsze lata działalności kancelarii na rynku. Strony tworzone kilka, a nawet kilkanaście lat temu zwyczajnie nie odpowiadają już obecnym standardom – nie posiadają niezbędnych funkcjonalności, a często nawet aktualnych informacji na temat firmy, nie wspominając już przy tym o całej gamie funkcji ułatwiających komunikację i kontakt z prawnikiem.

Błędem kancelarii jest też skupianie się na pozycjonowaniu takich „przestarzałych” stron www. Efekt tych działań jest taki, że pozyskani w ramach tych działań potencjalni zainteresowani naszą działalnością wchodzą na naszą stronę tylko raz, gdyż strona nie jest w stanie zatrzymać ich na dłużej. Jeśli więc twoja witryna nie generuje „jakości” w sferze zarówno funkcjonalnej jak i informacyjnej, to na sukces w internecie nie masz co liczyć.

Zdajemy sobie sprawę, że prawnikom, którzy nie śledzącą trendów rządzących internetem trudno jest ocenić, czy ich strona wymaga przeprojektowania. Zbadaj więc swoją stronę w myśl poniższych 10 punktów, które wskazują naszym zdaniem najczęstsze problemy przestarzałych stron.

  1. Popupy – niegdyś bardzo popularne, dziś uznawane raczej jako agresywne informacje reklamowe, uniemożliwiające korzystanie ze strony, które trudno jest wyłączyć. Gdy przeglądamy stronę na urządzeniach mobilnych, wyłączenie takiej reklamy jest bardzo często wręcz niewykonalne. Dodatkowo od 2017 roku Google będzie zakopywać strony korzystające z popupów głębiej w wynikach wyszukiwania, utrudniając dotarcie do nich. Zamiast wyskakujących okien sugerujemy wykorzystanie stronie przycisków „call-to-action” wzywających do działania, ciekawych graficznie, zawierających interesujące hasło. Dają lepsze efekty.
  2. Fotografie stockowe – czyli zdjęcia z tzw. banków zdjęć. W dalszym ciągu chętnie wykorzystywane np. przez blogerów. O ile na blogach nikogo nie dziwią, to jednak nie do pomyślenia jest wykorzystywanie ich na firmowej stronie www. Odbiorcy nauczyli się już odróżniać fotografie z udziałem modeli od zdjęć prawdziwych ludzi. Nie musisz obawiać się tego, że twój zespół nie wygląda idealnie, czy też jest wg ciebie za młody. Klienci chcą widzieć z kim rozmawiają i kto stoi po drugiej stronie. Zdjęcia stockowe na firmowej stronie www nie są wiarygodne.
  3. Prawniczy żargon – strony internetowe kancelarii prawnych często pisane są jak gdyby do innych prawników – zawierają odniesienia do przepisów, trudne słowa i hasła często zapożyczone z łaciny, treści mocno teoretyczne. Te informacje w większości nie interesują twoich klientów. Dla nich ważne jest to, czy potrafisz dać im odpowiedź na stawiane pytanie, czy problem. Informacje na stronie www powinny więc mieć praktyczny wymiar np. zamiast opasłego omówienia poszczególnych gałęzi prawa, którymi zajmuje się kancelaria, na zakres usług może składać się zbiór konkretnych usług dedykowanych danej branży, na której najbardziej nam zależy.
  4. Teksty dla ludzi – treści na stronach internetowych kancelarii często pisane są na zamówienie, przez osoby nie znające branży usług prawniczych. Trudno więc oczekiwać by teksty te uchwyciły specyfikę danej usługi – najważniejsze problemy klientów, które mogą być z nią związane. Mimo że zawierają dużo słów kluczowych, to nie niosą żadnej wartości dla klienta np. nie pokazują korzyści płynących z danej usługi.
  5. Social media – wielu z nas trudno jest w to uwierzyć, ale użytkownicy Internetu coraz chętniej dzielą się wartościowymi treściami z innymi ludźmi przez serwisy społecznościowe. Dziś standardem są już przyciski „udostępnij” zamieszczone pod każdym tekstem na stronie czy blogu, a coraz częściej również pod najciekawszymi sentencjami na stronie. Za ich pomocą twoje treści mogą dotrzeć do zupełnie nowych odbiorców, a ty nie musisz nic przy tym robić. Jeśli tych funkcji brakuje twojej stronie, to pamiętaj, że tracisz z każdym dniem.
  6. Brak bloga – o zaletach bloga pisaliśmy już w tekście „7 powodów dla których warto prowadzić blog”. Promocja usług prawniczych ze względu na swoją specyfikę w dużej mierze zawsze będzie oparta są na marketingu treści. Blog jest w tym przypadku najlepszym narzędziem promocji.
  7. Ciekawe treści – trafione tytuły, zarówno na blogu jak i stronie www, a także interesujące treści to podstawa jeśli zależy nam na dotarciu do nowych odbiorców. Nikt nie będzie tracić czasu na czytanie po raz dziesiąty np. co powinna zawierać umowa o pracę. Promocja strony kancelarii powinna opierać się na uwypukleniu praktycznej sfery proponowanych usług.
  8. Złe linki – nie ma nic gorszego jeśli na twojej stronie znajdują się linki kierujące do podstron twojej strony lub innych stron w sieci, które już nie istnieją, czy też zostały przeniesione. Źle wpływa to zarówno na pozycjonowanie twojej strony www, jak i ogólne wrażenia użytkowników, którzy muszą z niej korzystać.
  9. Szybkość ładowania – jednym z priorytetów projektowania stron www jest szybkość ich ładowania. Obecnie usuwa się elementy strony, które wpływają negatywnie na szybkość ładowania się stron. Tzw. „lekkie” strony szybciej się otwierają, a to z kolei wpływa pozytywnie na ich autorytet w oczach Google, a tym samym pozycję w wynikach wyszukiwania. Szybkość ładowania się stron sprawdzić można np. za pomocą narzędzia „Pingdom”.
  10. Aktualność – faktem jest, że strony kancelarii prawnych nie nadążają za rozwojem firm prawniczych. Kancelarie zmieniają zakres usług, tworzą nowe produkty. Dobra strona www powinna umożliwiać łatwą aktualizację strony zarówno w sferze wizualnej jak i treści na stronie.