Marketing usług prawniczych – spodziewane trendy na 2017 rok

W 2017 roku na pewno możemy spodziewać się wzrostu konkurencji pomiędzy prawnikami w zakresie aktywności marketingowej w internecie. Coraz więcej firm prawniczych zaczyna zdawać sobie sprawę z  potencjału marketingu internetowego. Nie będzie więc już tak łatwo utrzymać się w ramach pierwszych wyników wyszukiwania. Przestrzeń marketingu internetowego dość szybko może stać się tłoczna. Nie ukrywajmy, że do tej pory jeszcze cały czas stosunkowo łatwo zaistnieć prawnikowi w internecie. Konkurencja nie jest zbyt duża i najczęściej nie posiada kierunkowej wiedzy, zbyt dużego doświadczenia w marketingu. Znaczna część działań podejmowanych jest bez żadnej zaplanowanej strategii marketingowej, chaotycznie  i niekonsekwentnie. To w dużej mierze rezultat wieloletniego ograniczania możliwości korzystania z reklamy i utożsamianie przez prawników reklamy z marketingiem, a w konsekwencji obawy przed działaniami w sferze promocji usług prawniczych.

Część prawników nauczyła się jednak korzystać z narzędzi marketingu przez ostatnie lata i przy wzmożonej konkurencji będzie z nich korzystać bardziej agresywnie. Pewne jest, że zwiększona konkurencja w sferze marketingu internetowego pomiędzy kancelariami w 2017 roku uczyni marketingu online trudniejszym niż w roku poprzednim.

Content marketing

Na pewno utrzymywać się będzie popularność content marketingu (czyli tzw. marketingu treści), ale pamiętajmy, że przy coraz większej ilości treści dotyczących prawa, które możemy znaleźć w internecie, coraz bardziej poszukiwana jest przede wszystkim jakość. Najlepiej taka, która tworzy spójna całość.

Przekazanie naprawdę wartościowych jakościowo treści jest łatwiejsze, jeżeli publikacje będą odpowiednio długie. W 2017 roku będziemy mogli zaobserwować rosnącą wagę dłuższych artykułów. Analizy pokazują korelacje pomiędzy długością publikacji, a  pozycją w wynikach wyszukiwania. Według Googla artykuły zawierające większą ilości słów w treści omawiają problem znacznie dokładniej, niż krótsze, które omawiają wątek powierzchownie. Jeżeli chcemy lepiej pozycjonować nasze treści to postarajmy się pisać publikacje które będą oscylowały pomiędzy 1500 a 3000 słów.

Video

Z pewnością strony kancelarii będą podążały w kierunku bardziej wizualnym. W tym roku zgodnie z ogólnym trendem możemy się spodziewać znacznie większej ilości treści w formie video na stronach serwisach kancelarii – oby lepszej jakości niż większość dotychczasowych przykładów.

Według Cisco, aż 69% całego ruchu internetowego konsumentów w 2017 roku będą stanowiły filmy. To pokazuje leniwą naturę użytkowników, którzy coraz częściej wolą oglądać video niż czytać treści. To spowodowało, że Youtube jest drugą po Google wykorzystywaną w Polsce wyszukiwarką w internecie.

Popularność filmików w sieci wynika też z coraz większej liczby aplikacji pozwalających na tworzenie ciekawych animacji, krótkich filmików, atrakcyjnych grafik bez konieczności obsługi skomplikowanych programów. Ponadto przeplatanie treści blogowych z vlogowymi, daje możliwości dotarcia z przekazem do szerszego grona odbiorców. Treści wizualne wpływają też bardzo pozytywnie na pozycjonowanie strony, gdyż przyciągają uwagę użytkownika przez co poprawiają wskaźniki, takie jak czas na stronie, współczynnik odrzuceń.

Nowe technologie

Nie bez znaczenia będą również zmiany technologii, które będą miały wpływ na sposób wyszukiwania informacji w Internecie. W 2017 roku niezwykle ważna będzie też optymalizacja stron kancelarii pod kątem urządzeń mobilnych. Już dzisiaj ponad połowa treści internetowych odbierana jest na smartfonach i innych urządzeniach mobilnych.

Personalizacja

Nowe możliwości technologiczne pozwalają uzyskać też dostęp do danych o zachowaniach odbiorców.

Klienci  czy potencjalni klienci jaki i czytelnicy np. blogów nie chcą być traktowani anonimowo. Sukces w internecie odniosą prawnicy którzy wykażą się kreatywnością i oryginalnością, którą połączą z indywidualnym podejściem do klienta i atrakcyjnością przekazu. Dlatego w 2017 roku ważne będzie personalizowanie komunikatów. Te działania to m.in precyzyjne wybranie grupy docelowej reklamy w kanałach społecznościowych czy podanie np. imienia klienta w newsletterze. Odpowiednio dobrana komunikacja i narzędzia daję nam szanse na pozytywne zaskoczenie i wzbudzenia emocji u odbiorców.

Wzrost wydatków na marketing

Większe budżety na marketing będą w 2017 roku po prostu konieczne, bo większa jakość, większa konkurencja musi pociągać za sobą większe wydatki.

Użytkownicy coraz mniej czasu spędzają na stronach internetowych, a co raz więcej w social mediach. Dlatego też sieci społecznościowe, a przede wszystkim reklama płatna w nich będzie zyskiwała na znaczeniu.