Na co postawić w 2020 roku w promocji kancelarii?

Początek roku to zawsze dobry moment na analizy, podsumowania i plany. W dzisiejszym wpisie podpowiadamy na jakie działania marketingowe warto postawić  w 2020 roku promując kancelarię prawną. Szczególnie marketing internetowy rozwija się w niezwykle szybkim tempie od kilku lat. Kancelarie, które w dzisiejszym świecie nie buduje swojej pozycji w Internecie, mają na starcie o wiele mniejsze szanse od swoich konkurentów.

 Postaw na jakość treści

Treść zawsze będzie paliwem, które napędza silnik marketingowy kancelarii prawnych. Dzisiaj jednak nie liczy się ilość tworzonej treści ale przede wszystkim jej jakość. Lepiej zainwestować swój czas i środki w kilka wysokiej jakości publikacji co kwartał niż w dziesiątki płytkich tekstów, które generują bardzo słabe zasięgi w sieci. Google’owi zależy na tym, aby strony pojawiające się w wynikach wyszukiwania były jak najwyższej jakości.

Treści tworzone powinny być przede wszystkim pod kątem ich przydatność dla czytelnika czyli potencjalnego klienta. Obecnie content marketing nie polega już wyłącznie na umieszczeniu słów kluczowych w celu uzyskania jak najlepszych pozycji w wynikach wyszukiwania. Dzisiejsza treść musi zadowolić zarówno ludzi, jak i roboty indeksujące – z naciskiem na tą pierwszą grupę. Celem powinno być tworzenie treści, które pokochają zarówno użytkownicy, jak i wyszukiwarki.

Różnorodność publikowanych treści

Marketing treści to nie tylko artykuły na blogu ale też np. materiały wideo, podcasty. Warto korzystać z różnorodnych formy przekazu. Zwłaszcza, że konkurencja w niewielkim stopniu cały czas wykorzystuje do promocji kancelarii wideo czy podcasty.

Szczególnie podcasty są obecnie coraz bardzo popularne i mogą być dla kancelarii prawnej doskonałym dodatkowym kanałem komunikacji pozwalającym zaprezentować swoją wiedzę potencjalnym klientom.

Niewątpliwą zaleta podcastów w dzisiejszej wielozadaniowej kulturze jest to, że można ich słuchać podczas biegania czy podróży do pracy. Sprawdzają się wszędzie tam, gdzie podstawowa czynność nie wymaga dużego skupienia. Pozwalają zaoszczędzić wiele czasu, a dodatkowo dają poczucie jego optymalnego wykorzystania, np. gdy stoimy w korku. Tego samego nie można powiedzieć o czytaniu postów na blogach, które trudno czytać równolegle robiąc w tym czasie zupełnie cos innego.

Marketing e-mailowy zyskuje na znaczeniu

W gąszczu ciągle pojawiających się nowych narzędzi marketingowych, warto nie zapomnieć o e-mail marketingu. Poczta e-mail jest jednym z najskuteczniejszych kanałów marketingu B2B w tym w usługach profesjonalnych. Aż 73% marketerów wskazuje e-mail marketing jako najlepszy kanał komunikacji pod kątem zwrotu z inwestycji.[1] Prawie każdy przedsiębiorca sprawdza  pocztę e-mail co najmniej kilka razy dziennie, a więc szansa, że zobaczy on informację, którą przesyłamy pocztą e-mail jest znacznie wyższa niż w przypadku wiadomości przekazywanych za pomocą innych platform marketingowych.

Należy jednak pamiętać o rosnącym użyciu smartfonów. Liczba otwartych wiadomości e-mail na smartfonach wzrosła w ciągu ostatnich kilku lat o ponad 40%, przy jednoczesnym spadku o 18% na komputerach stacjonarnych Ponadto 89% konsumentów usunie źle sformatowane wiadomości e-mail na urządzeniach mobilnych. Dlatego ważne jest, aby upewnić się, że e-maile które wysyłamy są przyjazne dla urządzeń mobilnych.

Personalizacja ma znaczenie

Personalizacja to proces dostosowywania komunikacji do cech i preferencji użytkownika. Jest też jednym z najważniejszych trendów w branży marketingu online od kilku lat. Aż 72% nabywców biznesowych oczekuje komunikacji od firm spersonalizowanych pod kątem ich potrzeb.[2]

Oferta konkretnych usług prawnych, zawartość newsletterów czy wiadomości e-mail może teraz opierać się na historii kontaktów z kancelarią, klikniętych linkach, postach w mediach społecznościowych i innych zachowaniach. Dzięki temu do klienta trafiają tylko te informacje czy oferty usług, które mogą go rzeczywiście dotyczyć i interesować.

Obecność w mediach społecznościowych

Popularność mediów społecznościowych stale rośnie. Obecnie jest 3,48 miliarda użytkowników mediów społecznościowych, co stanowi wzrost o 9% w ciągu roku.[3] Media społecznościowe stale się rozwijają i stają się istotnym elementem wielu strategii komunikacji cyfrowej. Kluczem do udanej strategii mediów społecznościowych B2B jest znalezienie kanału, na którym odbiorcy docelowi są najbardziej aktywni.

LinkedIn może być świetnym narzędziem dla marketingu B2B. Na LinkedIn jest ponad 590 milionów aktywnych specjalistów. Platforma ma ponad 60 milionów wpływowych osób na wyższych szczeblach, 40 milionów decydentów i 10,7 miliona liderów opinii, a przewiduje się, że rok 2020 będzie rokiem znacznego wzrostu dla LinkedIn.

Media społecznościowe to idealne miejsce do komunikowania się z klientami na bardziej osobistym poziomie, dające możliwość dotarcia do znacznej grupy odbiorców przy stosunkowo niskich kosztach. Należy jednak pamiętać, że środowisko mediów społecznościowych jest dynamiczne i stale się zmienia. Tak więc, aby odnieść długofalowy sukces, strategia marketingowa w mediach społecznościowych musi nadążać za wszystkimi zmianami i dostosowywać się do nich.

Recenzje na wagę złota

Gdy potencjalny klient decyduje, czy powinien skontaktować się z Twoją kancelarią, istnieje duża szansa, że ​​najpierw zapozna się z recenzjami online. Pierwsze miejsce, które odwiedza konsument planując zakup towaru czy usługi jest strona marki, a zaraz potem sprawdza recenzje online.  84% internautów ufa recenzjom w sieci na równi z poleceniami od znajomych.

Sprawdź co widzi potencjalny klient gdy szuka Twojej kancelarii w Internecie.  Poproś klientów o wystawienie opinii na temat Twojej kancelarii.

Zoptymalizuj stronę internetową kancelarii

W ciągu kilku ostatnich lat algorytmy stosowane przez wyszukiwarki internetowe zmieniły się diametralnie. Upewnij się, że strona internetowa Twojej kancelarii jest zoptymalizowana pod kątem wyszukiwania. Przeanalizuj swoją stronę pod kątem czasu ładowania, jakości treści, sprawdź nagłówki, tekst alternatywny obrazu i metadane – to tylko niektóre z podstawowych optymalizacji, które powinieneś zrobić.

Analiza danych to podstawa skutecznego marketingu

Analiza danych powinna być podstawą do prowadzenia każdej kampanii marketingowej. Pamiętaj, aby śledzić wszystko – witryny internetowe, media społecznościowe, kampanie e-mailowe itp. Dowiedz się, skąd pochodzą Twoi potencjalni klienci, co ich motywuje i co generuje przychody, co zapewnia najlepszy zwrot z inwestycji. Jeśli nie wykorzystasz analizy danych na swoją korzyść w 2020 roku, zrobi to na pewno konkurencja.

Technologia rozwija się w szybkim tempie i chociaż narzędzia do raportowania, takie jak Google Analytics, Google Search Console nie są niczym nowym to ich użyteczność stale rośnie. Nowe funkcje i narzędzia są konsekwentnie opracowywane, aby zaspokoić zapotrzebowanie na coraz większą liczbę danych.

Wyszukiwanie głosowe coraz popularniejsze

Istotnym trendem, który, może mieć znaczący wpływ na kierunek rozwoju SEO, jest coraz częstsze wyszukiwanie głosowe. Obecnie 40% osób dorosłych wykorzystuje wyszukiwanie głosowe codziennie, a przewiduje się, że w 2020 roku 50% wszystkich wyszukiwań w Internecie będzie wyszukiwaniem głosowym. Właściciele stron internetowych będą więc musieli zacząć dostosowywać swoją obecną strategię SEO, aby uwzględnić niuanse wyszukiwania głosowego.

Zapytania głosowe są znacznie dłuższe, bardzo często mają formę pełnych zdań. Dostosowanie treści do obsługi tych zapytań, a także bezpośrednie odpowiadanie na pytania, może sprawić, że strona kancelarii będzie bardziej widoczną podczas wyszukiwania głosowego. Daje to dodatkową korzyść polegającą na zwiększeniu prawdopodobieństwa, że ​​Twoja treść zostanie wyróżniona jako polecany fragment lub znajdzie się na pozycji zero w Google. Jednym z kierunków rozwoju Google jest dostarczanie odpowiedzi na zapytanie bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, bez konieczności klikania w konkretne strony.


[1] „2018 Email marketing Industry Census” – badanie Econsultancy i Adestry, dostęp online: www.econsultancy.com/reports/email-census.

[2] Salesforce State of Connected Customer 2018, dostęp online: https://www.salesforce.com/company/news-press/stories/2019/06/061219-g/

[3] Ilu użytkowników korzysta z sieci i social media w 2019 roku? dostęp online: https://socialpress.pl/2019/02/ilu-uzytkownikow-korzysta-z-sieci-i-social-media-w-2019-roku

Prawieoprawie