Pozycjonowanie strony kancelarii prawnej – on-page SEO

Decydując się na wybór agencji zajmującej się pozycjonowaniem często zapominamy o dosłownym znaczeniu Search Engine Optimization (SEO), a więc optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych. Zanim zaczniemy płacić za linki warto zacząć pozycjonowanie strony kancelarii prawnej od jej optymalizacji pod kątem słów kluczowych i przebudowie struktury na przyjazną wyszukiwarce. Jak okazuje się w praktyce, taki zabieg może znacząco poprawić widoczność naszej strony, a nawet wynieść na pierwsze pozycje wyników wyszukiwania. Co szczególnie warte uwagi – pracę tę możemy wykonać sami, potrzebny nam tylko czas. Poniżej prezentujemy kilka głównych elementów tzw. on-page SEO (optymalizacja strony WWW), które pomogą wam w walce o pozycje w wynikach wyszukiwania.

# Tytuł strony/podstrony

Dobry tytuł to podstawa dzisiejszego SEO. Dlaczego? Bo jak się zaraz przekonacie, Google to maszyna, która analizując nasza stronę m.in. czyta jej zawartość. Analizując treści określa ich przydatność i dobiera do wyników wyszukiwania wyświetlanych użytkownikowi. Wracając jednak do tytułu, zaleca się by w tytule znalazła się fraza kluczowa, na której najbardziej nam zależy. Może ich być kilka. Warto jednak pamiętać o zaleceniach dotyczących długości tytułu, jakie kieruje Google, czyli około 55 znaków – 512 pixeli (trwają testy nowych wyników wyszukiwania wydłużonych do 600 pixeli, a więc o 17%). Obowiązuje prosta zasada, im bliżej początku tytułu znajduje się fraza kluczowa, tym lepiej.

# Modyfikatory

W tym miejscu warto jeszcze wspomnieć o taktyce zwanej długim ogonem słów kluczowych – long-tail keywords. W praktyce przekłada się to na prostą zależność – im więcej słów dodatkowych w tekście, tzw. modyfikatorów, związanych z naszym słowem kluczowym, tym większa szansa na powiększenie listy słów na które pokazywać będzie się nasza strona. W przypadku kancelarii mogą to być słowa np. „przewodnik”, „krok po kroku” czy „2016”, które wskazują na dodatkowe praktyczne ujęcie tematu, np. prawo karne przewodnik, prawo karne 2016, prawo karne krok po kroku. Warto uprzednio sprawdzić jakie modyfikatory najczęściej towarzyszą naszej bazowej frazie kluczowej. Pomocne w tym może być narzędzie analizy fraz kluczowych Google Keyword Planner.

# Przyjazny adres url

Prawidłowa budowa adresu url wymaga naprawdę szczególnej uwagi. Fakt, większość czytelników naszej strony nawet go nie dostrzega, nie jest to jednak ważne, w tym wypadku liczy się tylko jeden „użytkownik” – Google, który starannie analizuje adres url. W czym tkwi sedno sprawy? Wróćmy do wspomnianego w poprzednim akapicie hasła „prawko karne”. URL takiej podstrony może wyglądać następująco:

www.naszakancelaria.pl/01-01-2016/category/prawo-karne

lub też:

www.naszakancelaria.pl/prawo-karne

Sami przyznacie, że różnicy nie musimy wam tłumaczyć. Zdecydowanie dużo bardziej przyjazna jest druga wersja. Pamiętajmy, że większość popularnych systemów CMS buduje adres url w oparciu o strukturę strony i tytuł podstrony, jest to dobra praktyka, ale można to zrobić lepiej. Warto też poszukać wtyczek umożliwiających zmianę adresów url na nieco bardziej przyjazne np. Yoast SEO dla WordPressa.

# H1

H1 to określenie znacznika nagłówka w języku html np. tytuł artykułu na stronie. Warto sprawdzić czy wasze tytuły faktycznie są oznaczone tym znacznikiem. Przeglądając stronę kliknijmy w prawy klawisz myszy i wybierzmy komendę „Wyświetl źródło strony”. Naszym oczom ukaże się kod strony, w którym za pomocą skrótu CTRL+F możemy sprawdzić obecność H1. W praktyce szukamy mniej więcej takich konstrukcji <h1>Nagłówek</h1>. I znów, wiele popularnych systemów CMS jak np. WordPress automatycznie nadaje znacznik tytułowi strony. Jeśli jednak w waszym przypadku tak nie jest, najwyższy czas to zmienić.

# H2

Podobnie jak H1 jest znacznikiem nagłówka. H2 powinniśmy wykorzystywać do oznaczenia śródtytułów tekstu na naszych stronach. Słuszną praktyką jest też umieszczanie w nich frazy kluczowej. Oczywiście pamiętajmy by nasza fraza kluczowa była przyjazna w odbiorze, wynikała z konstrukcji tekstu i wpisywała się w niego. Nie wrzucajmy jej na siłę wszędzie gdzie tylko się da. Takie zachowanie szybko dostrzegą użytkownicy naszej strony, którzy z pewnością nie będą z tego powodu szczególnie zadowoleni.

# Fraza kluczowa w pierwszym akapicie

Dziś w kręgach pozycjonerów teza ta bywa mocno dyskusyjna. Oczywiście frazy kluczowe powinny znaleźć się w treści naszej strony czy podstrony. Z całą pewnością nie zaszkodzi umieszczenie jej na początku tekstu, jedna ze szkół zaleca wpisywanie jej w pierwszym akapicie tekstu, druga w ramach pierwszych 100 słów tekstu.

# Linki wychodzące

Tak, to żadna ujma linkować do zewnętrznych stron internetowych i nie chodzi tu o inną stronę, której właścicielem jest nasza kancelaria. Szczególnie cenne są linki do stron, które są zbliżone tematycznie z nasza stroną, a przy tym cieszą się dużym autorytetem. Taka konstrukcja pomaga wyszukiwarce Google prawidłowo zaszufladkować naszą stronę.

# Linki wewnętrzne

Warto dodać również linki prowadzące do innych treści w ramach naszego serwisu. Starajmy się w artykułach czy postach na naszej stronie linkować do podstron z treściami powiązanymi tematycznie, tak by w oczach użytkownika nasze linkowanie miało uzasadnienie.

# Optymalizacja obrazów

Wszelkiego rodzaju grafiki dodane na stronę mogą mocno odbijać się na szybkości ładowania naszej strony. Zwłaszcza jeśli nie będzie to grafika dopasowana wielkością czy też będzie za dużo “ważyć”. Wszelkiego rodzaju automatyczna zmiana wielkości grafik przez stronę, wpływa niekorzystnie na czas ładowania strony, a to przekłada się na wynik strony w wyszukiwarce. Starajmy się więc zamieszczać grafiki dokładnie odpowiadające optymalnym wymaganiom naszej strony. Pomocne w tym może być narzędzie GTmetrix, które wskaże dokładną wielkość i wymiary pliku graficznego.

Pamiętajmy też o podpisywaniu naszych grafik, a także dodawaniu tekstu alternatywnego ALT w opisie zdjęcia, który wyświetla się jeśli nasza grafika się nie załaduje. Tu znów na pomoc przychodzą nam popularne systemy CMS, które taką opcję mają w standardzie przy dodawaniu zdjęcia na serwer.

# Responsywność

Dziś responsywność jest jednym z absolutnie podstawowych czynników oceny naszej strony przez Google. Nie ma co się temu dziwić, z roku na rok w bardzo szybkim tempie rośnie liczba użytkowników, którzy przeglądają Internet za pomocą urządzeń mobilnych.

# Przyciski społecznościowe

Pomimo, że nie odgrywają one bezpośredniej roli zaleca się jednak dodanie ich do stron, szczególnie wtyczek odpowiedzialnych za udostępnianie treści w serwisach społecznościowych. Sprzyjają bowiem budowaniu zaplecza linków przychodzących, które kierują do naszej strony. Większa liczba oglądających to też większa liczba potencjalnych osób, które mogą pozostawić namiar na naszą stronę w postaci linku na swojej stronie, czy też stronach, które czytają.

Przedstawione wyliczenie, to tak naprawdę tylko wierzchołek góry lodowej. Czynniki wpływające na pozycję strony w wyszukiwarce można by jeszcze długo wymieniać. Postaramy się przybliżać je sukcesywnie w kolejnych wpisach na naszym blogu. Niemniej jednak z praktyki wiemy, że w wielu przypadkach optymalizacja stron internetowych, której priorytety przedstawiliśmy powyżej, może bardzo mocno wpłynąć na pozycję strony, w szczególności jeśli dobrze dobierzemy frazy kluczowe. O tym jak to robić już niedługo przeczytacie na naszym blogu.