Liczba użytkowników internetu wzrasta – co to znaczy dla kancelarii?

Niejednokrotnie słyszymy rozmawiając z prawnikami i przekonując ich do konieczności poprawienia wizerunku w internecie, że promocja w sieci nie jest im potrzebna. Osobiste kontakty zawsze będą głównym źródłem pozyskiwania klientów, a potencjalni klienci nie szukają kancelarii przez internet. Takie postrzeganie rynku usług prawniczych sprawia, że polscy prawnicy cały czas wykazują małą aktywność w internecie. Znaczna część szczególnie jednoosobowych kancelarii nie ma nawet strony internetowej. Pytanie tylko jak długo można ignorować zmieniający się świat?

Klienci szukają prawnika w internecie

Rynek bardzo się zmienia i to internet objął czołowe miejsce, jako główny sposób poszukiwania prawnika. Wyniki badania przeprowadzonego w USA przez FindLaw pokazują, że aż 38% konsumentów szukałoby prawnika w internecie, a 29% poprosiłoby znajomych lub krewnych o polecenie prawnika lub kancelarii.
Trudno nie dostrzegać, że przyzwyczajenia zakupowe zmieniają się – także w zakresie usług prawnych. Choć na rynku usług profesjonalnych zapewne trwa to wolniej niż w przypadku innych usług czy towarów.

Wzrasta liczba osób korzystających z internetu

Dane jednak pokazują, że większość ludzi korzysta z internetu – w tej grupie są potencjalni klienci kancelarii. Według badania „Internet w Polsce” przeprowadzonego przez Gemius PBI liczba internautów w Polsce w lutym 2018 roku wyniosła ogółem 28 mln. Na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) było to 24,3 mln osób. Na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 22,1 mln.

Znaczna część internautów korzysta z sieci na urządzeniach mobilnych

Porównywalna liczba użytkowników korzystających z komputerów i urządzeń mobilnych pokazuje rosnące w bardzo szybkim tempie znaczenie internetu w wersji mobilnej. Dlatego konieczne jest zadbania o mobilną wersję strony internetowej kancelarii, o czym pisaliśmy już w naszej publikacji „Czy strona Twojej kancelarii jest mobile-friendly?” Jeśli chcesz, aby strona Twojej kancelarii plasowała się wysoko w wyszukiwarce, musisz mieć na uwadze, że ranking zostanie obliczony także według tego jak strona jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych. Wszelkie działania z zakresu marketingu online muszą także podążać w kierunku jeszcze większej mobilności.

Trzy filary – Google, facebook, YouTube

Ponadto według badania „Internet w Polsce” najczęściej odwiedzane przez internautów domeny to:

  • Google.pl
  • Facebook.com
  • YouTube.com
  • Google.com

Jaki z tego wniosek? Że trzeba walczyć o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania i wykorzystywać do promocji takie kanały jak Facebook, YouTube, bo tam są potencjalni klienci.

 

Warto podkreślić, że podejmowane działania w celu sprzedaży usług, które były skuteczne kilka lat temu nie koniecznie dzisiaj będą przynosić wymierne efekty. Rynek cały czas się zmienia.

 

Prawieoprawie