Strategie content marketingu dla kancelarii prawnych

Strategie content marketingowe w coraz większym stopniu decydują o powodzeniu lub fiasku komunikacji firm w Internecie. Ta zależność dotyczy również podmiotów aktywnych na rynku prawniczym. Kluczem do sukcesu, czyli zainteresowania naszą działalnością potencjalnie największej liczby „wartościowych” klientów, jest zawartość komunikatów, które powinny stanowić treść merytoryczną, ale przy tym również być inspirującą dla odbiorców. Poza samym komunikatem ważny jest też poprawny dobór odpowiednich kanałów komunikacji i pielęgnowanie ich tak by budowały spójny obraz prawnika lub kancelarii. Jak osiągnąć ten cel?

Bądź obecny w „lokalnym” Google

Chodzi tu o aktywność na różnych polach, które daje firmom do zagospodarowania Google – mamy tu na myśli m.in. aplikację Google Moja Firma. Aby zyskać w oczach potencjalnego klienta musimy pamiętać oczywiście o zawartości – wypełnijmy więc wizytówkę kancelarii uważnie i szczegółowo, zgodnie z zaleceniami Google.

Luki w informacjach dotyczących firmy nigdy nie „prezentują” się dobrze, nie tworzą też dobrego wizerunku. Zadbajmy o zawartość – zarówno treści, jak i identyfikacji wizualnej (zdjęć – siedziby, wnętrza, zespołu itp.). Wizytówki GMF pojawiają się w specjalnym boksie przed wynikami wyszukiwania jak i w mapach Google. Zadbajmy o to by nasza wizytówka wygrała w rywalizacji o najlepszą pozycję na tych listach.

Zadbaj o profile i opinie

Budujmy również platformę „odnośników” do informacji o naszej kancelarii – wpisując jej dane teleadresowe i inne informacje do różnych katalogów – zarówno branżowych, jak i ogólnych – biznesowych. Szukający za ich pomocą użytkownicy, będą mogli łatwiej trafić na naszą kancelarię

Z obecnością w Google wiąże się także to, że firma staje się przedmiotem opinii internautów – róbmy więc wszystko (w rozumieniu obsługi naszych klientów), żeby były to opinie przychylne dla firmy. Według wszelkich badań – ponad 90 procent internautów decyduje się na współpracę z daną firmą po wcześniejszym zapoznaniu się z opiniami na jej temat.

Bądź aktywny na forach

Postawienie na aktywność i merytoryczność to podstawa. Dlatego nie zapominajmy m.in. o uczestniczeniu w forach dyskusyjnych, które wbrew pozorom, nadal cieszą się dużym zainteresowaniem internautów. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem zawsze jest mile widziane i pozytywnie odbierane.

Pamiętaj o Facebooku i LinkedIn

Nie zaniedbujmy również innej społecznościowej działalności, nieinwestowanie w content marketing społecznościowy to duży błąd. Pośród popularnych serwisów tego rodzaju, firma działająca w branży prawniczej, powinna przede wszystkim zainwestować w Facebook i LinkedIn. Wynika to ze specyfiki tych serwisów. Facebook wyróżnia się bardzo dobrym identyfikowaniem odbiorców postów i w związku z tym daje też precyzyjną odpowiedź na to, w jaki sposób kształtować zawartość profilu firmowego (zgodnie z zapotrzebowaniem tych internautów, na których uwadze najbardziej nam zależy).

LinkedIn jest ze swojej natury serwisem profesjonalnym, który w dużym stopniu bazuje na „merytorycznie” ukierunkowanych grupach. Warto zmotywować członków zespołu naszej kancelarii do aktywności właśnie w ramach tych grup na LinkedIn. Pamiętajmy również o tym, że określone korzyści mogą nam przynieść płatne formy promowania się w obu serwisach.

Content marketing multimedialny

Materiały filmowe cieszą się o wiele większą oglądalnością („klikalnością”) niż posty zawierające tekst. Jednym z lepszych pomysłów na tworzenie atrakcyjnych materiałów multimedialnych jest tego rodzaju formuła FAQ oraz udzielania odpowiedzi na inne, aktualnie zadawane przez internautów pytania dotyczące obszaru prawa, którym zajmuje się nasza kancelaria.

Webinaria – czyli szkolenia przez internet

Tej samej ideii mogą służyć również seminaria internetowe – popularne webinaria, w ramach których bezpłatnie dzielimy się z odbiorcami wiedzą dotyczącą różnych aspektów prawa. Oczywiście znów musimy zadbać nie o co innego, tylko właściwy content. Jaką zawartość seminarium rekomendujemy?

Na pewno nie powinny to być treści zbyt teoretyczne. Content marketing rządzi się swoimi prawami, które muszą być odpowiednio skorelowane z zasadami komunikacji internetowej i społecznościowej – a więc nie twórzmy przekazów stricte naukowych, skupmy się za to na merytorycznym objaśnianiu kwestii istotnych z punktu widzenia potencjalnych klientów.

Blog wiecznie żywy

Na tej samej zasadzie twórzmy także blogi. Mimo różnicy poglądów, jaką reprezentują zarówno specjaliści jak i praktycy marketingu prawniczego, blogi w naszej ocenie wciąż są doskonałym „narzędziem” efektywnego content marketingu. Nie poprzestańmy tylko na krótkich wpisach. Twórzmy też bardziej rozbudowane formy, takie jak cenione coraz bardziej e-booki, które w przypadku kancelarii prawnej mogą być bardzo dobrym narzędziem promocji, przekazywanym z rąk do rąk.

E-mail marketing

Kancelarie prawne nie zawsze są przekonane do konieczności realizowania kampanii e-mailowych, tymczasem jest to doskonały sposób na budowanie list zaangażowanych odbiorców i pozostawanie z nimi w kontakcie. Prowadzenie takich kampanii, w pewnym stopniu, również nas dyscyplinuje – a co za tym idzie – rozwijamy jakość naszego przekazu marketingowego, o co zawsze warto zadbać, choćby po to, by do naszych działań nie wkradła się demotywująca rutyna.