Stwórz swoją markę w sieci i zarządzaj nią!

Marka naszej firmy to nic innego jak to co mówią o nas inni ludzie, gdy nie ma nas w pokoju. Ta prosta definicja oddaje naszym zdaniem w 100% idee stojącą za kreacją marki. Dziś tworzenie marki osobistej prawnika czy kancelarii jest nieodzownym elementem funkcjonowania, szczególnie na rynku usług profesjonalnych. To właśnie tu marka przekłada się na sprzedaż. Nie możemy więc pozwolić sobie na komfort braku aktywności. Bierność to nasz regres i progres konkurencji.

 

Spójny i prosty komunikat

Aby wykreować markę, czyli wizerunek firmy, należy wyodrębnić główne obszary, na które chcielibyśmy zwrócić uwagę klientów i stworzyć między nimi oraz kancelarią interakcję – stabilną i perspektywiczną. Obszarów tych nie może być jednak za dużo. Idealnie byłoby, gdyby był to jeden komunikat. Często jednak mamy nieco więcej do opowiedzenia. Jakie mogą być to komunikaty.

Słowa identyfikujące markę powinny się znaleźć we wszystkich materiałach (zarówno tych, które „pracują” w realu, jak i wirtualu) firmowych (jako elementy brandingu). Chodzi tu m.in. o: wizytówki, papier firmowy, stronę internetową, logo itp. Czym są słowa określające markę? Może to być główne motto firmy, skupiające te cechy i wartości, które są dla naszych klientów priorytetowe. Może to być też to co chcemy zakomunikować naszym potencjalnym klientom. Proste i krótkie zdanie, które ma zapaść im w pamięć. Będą z nim łączyć naszą kancelarię.

Innym sposobem mogą to być informacje wskazujące na pracę dla określonych branż, jak i informacje na temat dotychczasowego doświadczenia i sukcesów zawodowych. Łącząc markę kancelarii z konkretnym projektem realizowanym przez siebie możemy w prosty sposób wyjść przed szereg innych podobnych firm w naszej branży. Jeszcze innym pomysłem może być oparcie komunikatu choćby o lokalizację biura, szczególnie jeśli jest to ewidentna korzyć w oczach naszych klientów.

Pamiętajmy, że wybrane elementy, aby mogły być rozpoznane i skojarzone z naszą marką, muszą być odpowiednio spopularyzowane. Powinny zatem pojawiać się przy okazji każdej naszej aktywności, każdym materiale promocyjnym naszej kancelarii.

 

Jak zostać „liderem” w Internecie?

Aktywność na rynku szczególnie wymagającym, jakim jest branża prawnicza, zawsze musi być „powiązana” z jakością. Forma, oczywiście, jest również istotna, jednak nawet najlepiej przygotowane strony internetowe, blogi, e-wizytówki, profile w mediach społecznościowych, nie wystarczą, jeśli nie zostaną „wypełnione” treścią na jak najwyższym poziomie: zarówno merytorycznym, jak i marketingowym. Cenna jest także aktualności treści. Łapmy się wiec nowych tematów, o których nikt jeszcze nic nie pisał, nie bójmy się też poprawiać starych tekstów, jeśli mamy taką możliwość.

Aby stać się „liderem”, marką rozpoznawalną i cenioną w sieci, należy:

  • tworzyć treść najwyższej wartości – zawsze miejmy na uwadze jakość tworzonego w ten sposób przekazu na temat naszej kancelarii oraz jego dokładność, czasem brak jednej szczegółowej informacji może zdecydować o tym, że nasza marka zostanie odebrana jako nie do końca profesjonalna, a tego, za wszelką cenę, chcemy uniknąć,
  • tworzyć treści w różnej formie, mogą to być m.in. materiały edukacyjne publikowane na blogu, artykuły prasowe, video, podcasty itp.,
  • publikować je ze szczególnym uwzględnieniem tych „kanałów”, które będą najbliższe grupie odbiorców, do której materiały adresujemy,
  • pamiętać o tradycji – publikujmy w prasie prawniczej prasie branżowej, tego rodzaju publikacje często czytane są przez naszą konkurencję, dzięki dobrym treściom wyrabia sobie ona o nas zdanie, co nie jest dla nas bez znaczenia,
  • nawiązywać relacje – tak, internet a w szczególności serwisy społecznościowe pozwala nam na nawiązywania relacji zawodowych z osobami, których nie znamy, nie jest to dziś nic dziwnego,
  • nie zapominać o promocji treści, w gąszczu informacji w sieci coraz trudniej przebić się bez wspomagania się płatnymi kampaniami reklamowymi, czy to na Facebooku czy to w Google,
  • stale aktualizować swoje kanały przekazu – jeśli nie mamy czasu, aby bezpośrednio angażować się w tworzenie i aktualizację swoich profili i treści w sieci, to warto te obowiązki powierzyć specjaliście lub konkretnej osobie z kancelarii (nie ma nic gorszego jak porzucony profil zawodowy w serwisie społecznościowych, albo nieprowadzony blog).

Ile czasu poświęcić na powyższe aktywności, aby móc działać w określonych ramach, które jednocześnie dadzą szansę na efektywne i strategiczne budowanie marki? Warto pamiętać o zasadzie „3”.

1/3 czasu poświęcamy na działania „edukacyjno-popularyzatorskie” (artykuły, analizy, newsy, podcasty), 1/3 – na działania angażujące, czyli tworzące interakcję z odbiorcami (głównie w mediach społecznościowych – komentarze, odpowiedzi na pytania, aktywne angażowanie się w tworzenie społeczności wokół marki kancelarii) i wreszcie – 1/3 – promowanie i analizę (zwracamy uwagę na jakość oferowanych usług i na osiągnięte sukcesy).