8 trendów w marketingu kancelarii prawnych w 2019 roku

Rok 2019 zbliża się wielkimi krokami. Czas zastanowić się jak zmieni się marketing kancelarii prawnych w przyszłym roku oraz jakie działania marketingowe mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej? Jak przygotować się na nadchodzące zmiany? W tym artykule prezentujemy 8 trendów, które naszym zdaniem będą miały wpływ na marketing kancelarii w zbliżającym się roku.

Mobilna strona jest koniecznością

Strony internetowe są obecnie przeglądane głównie na smartfonach (52%). Dlatego jest to najwyższy czas aby dostosować witrynę do Mobile First Index i nie stracić swojej pozycji w mobilnych wynikach wyszukiwania Google.

O tym jak sprawdzić czy Twoja witryna jest przyjazna dla urządzeń mobilnych pisaliśmy już publikacji Czy strona Twojej kancelarii jest mobile-friendly?

Content marketing – dobra treść nadal się liczy

Content marketing jest nadal istotnym elementem marketingu pod warunkiem, że oferowane treści (niezależnie od ich formy) są atrakcyjne i posiadają wartość dodaną dla użytkowników. Marketing treści otwiera drzwi do dwukierunkowych rozmów i budowania relacji z potencjalnymi klientami. Ponadto content marketing jest jednym z najlepszych narzędzi do budowania rozpoznawalnej marki, zdobywania zaufania, generowania ruchu na stronie internetowej.

Wideo jest koniecznością

Cisco w swoim najnowszym raporcie Visual Networking Index (VNI) przewiduje, że do 2022 roku treści wideo będą stanowiły 82% całego ruchu w internecie. Materiały wideo biją na głowę pozostałe formy przekazu. Ponadto algorytmy niektórych mediów ewidentne faworyzują nagrania wideo. W przypadku Facebooka transmisje na żywo, w 2019 roku prawdopodobnie zdominują content marketing na tym kanale.

Branża prawnicza podchodzi cały czas do nagrań wideo dość sceptycznie, podczas gdy filmy mogą być skutecznym narzędziem budowania wizerunku, sposobem na pokazanie misji, wartości i niepowtarzalnej marki kancelarii potencjalnym klientom. Mogą również przedstawiać w ciekawy sposób prawników i ich pasje, opowiadać historię kancelarii, a nawet pokazać jak powstaje usługa prawna – co daje dodatkowo pole do budowania więzi z klientami poprzez opowieści (storytelling). Nagrania wideo to też okazja do pokazania biura. Ale też możliwość pokazania opinii klientów na temat usług, kancelarii w formie nagrania.

Bardzo dużą popularnością cieszą się transmisje na żywo w mediach społecznościowych, które mogą być przez kancelarie wykorzystywane przy seminariach internetowych, webcastach czy też przy okazji krótkich wypowiedzi omawiające np. zmiany w prawie. Szerzej tematykę transmisji wideo na żywo omawialiśmy w publikacji „Live streaming w służbie kancelarii

Podcasty jako alternatywna forma przekazu

Przyciągnięcie uwagi w internecie to umiejętność produkowania interesujących treści, ale nie mniejsze znaczenie ma też w tym sama forma przekazu. Warto szukać nowych rozwiązań. Może Twoich klientów zainteresują podcasty? Podcasty, czyli najprościej ujmując audycje radiowe dostępne przez internet, które choć stają się coraz popularniejszą formą przekazu to w środowisku prawniczym wciąż są nowinką.

Jeżeli Twoi klienci to bardzo zajęci ludzie, którzy nie mają czasu czytać Twojego newslettera czy bloga to może ud się Tobie do nich dotrzeć właśnie poprzez podcasty. Są idealnym rozwiązaniem dla ludzi żyjących w pośpiechu, gdyż pozwalają łączyć ze sobą słuchanie interesujących treści z innymi zadaniami takimi jak np. jazda samochodem. Może więc warto zainteresować się podcastami w nowym roku?

Ponadto podcasty to doskonała forma przekazu dla ekspertów budujących swoją pozycję na rynku, gdyż pozwalają łatwo i przystępnie przekazać swoją wiedzę zainteresowanym grupom. Dodatkowo mogą być alternatywą dla prawników, którzy nie czują się dobrze przed kamerą.

Rekomendacje są kluczem do wiarygodności

Jak często sprawdzasz opinie innych przed zakupem np. sprzętu do domu czy opinię o lekarzu? Od zawsze szukaliśmy potwierdzenia swoich wyborów oraz dzieliliśmy się opiniami.

Ponieważ ludzie zasadniczo ufają opiniom innych klientów dużo bardziej niż zapewnieniom czy oświadczeniom korporacji warto postarać się pozyskać takie rekomendacje od klientów kancelarii. Dodanie referencji do witryny w formie krótkich 1-2 zdaniowych wypowiedzi może pomóc potencjalnemu klientowi w odnalezieniu przyczyny dla której Twoja kancelaria jest dla niego najlepszym wyborem.

Dlatego nie bójmy się prosić klientów o opinie, o komentarze w mediach społecznościowych. Postarajmy się także o opinie w formie wideo. Rekomendacje zwiększają wiarygodność i budują zaufanie do kancelarii, mogą przekonać potencjalnych klientów do wyboru właśnie naszej kancelarii.

Wyszukiwanie głosowe nabiera na znaczeniu

Dzisiaj telefon komórkowy prawie każdego użytkownika pozwala na wyszukiwanie głosowe. Dzięki Siri, Google i wielu innym „inteligentnym” aplikacjom, słowne interakcje z urządzeniami wciąż rosną. Coraz częściej użytkownicy internetu korzystają z wyszukiwania głosowego. Szacuje się, że:

  • 50% wszystkich wyszukiwań będzie wyszukiwaniem głosowym do roku 2020
  • 20% zapytań mobilnych w Google to wyszukiwania głosowe
  • 25% wszystkich wyszukiwań Bing to wyszukiwanie głosowe

Warto wiec zoptymalizować stronę internetową kancelarii pod wyszukiwanie głosowe. Przygotowanie witryny do wyszukiwania głosowego wymaga jednak innego podejścia. Nie koniecznie słowa kluczowe odpowiednie dla wyszukiwania tradycyjnego będą skuteczne w przypadku wyszukiwania głosowego. Pamiętaj, że zapytania głosowe są znacznie dłuższe, bardzo często mają formę pełnych zdań. Wskazane jest przeanalizowanie, czego szukają Twoi potencjalni klienci. Kolejnym krokiem jest włączenie tych pytań i fraz do całej witryny chociażby poprzez zbudowanie sekcji FAQ.

Personalizacja czyli marketing precyzyjny

Biorąc pod uwagę ogromną ilość danych przesyłanych codziennie przez internautów, bardzo łatwo uzyskać wgląd w różnego rodzaju informacje o ludziach siedzących za ekranem komputera. To otworzyło drzwi do ulepszonej personalizacji, a to z kolei zwiększyło oczekiwania klientów.

Oferta konkretnych usług prawnych, zawartość newsletterów czy wiadomości e-mail może teraz opierać się na historii kontaktów z kancelarią, klikniętych linkach, postach w mediach społecznościowych i innych zachowaniach. Dzięki temu do klienta trafiają tylko te informacje czy oferty usług, które mogą go rzeczywiście dotyczyć i interesować.

Personalizacja marketingu nie jest niczym nowym, ale dzięki nowym danym wiadomości, które trafiają do konkretnych odbiorców są jeszcze bardziej ukierunkowane. Sukces w internecie odniosą prawnicy, którzy wykażą się kreatywnością i oryginalnością, którą połączą z indywidualnym podejściem do klienta i atrakcyjnością przekazu.

W ideę marketingu precyzyjnego idealnie też wpasowują się działania z influencerami, zwłaszcza tymi średnimi i małymi. Bardzo często to właśnie oni skupiają wokół siebie bardzo konkretne, mocno ze sobą zżyte społeczności. Warto rozważyć czy np. przy blogu prawniczym nie nawiązać takiej współpracy, docierając w ten sposób do zainteresowanej konkretnymi zagadnieniami grupy odbiorców.

W całodobowym kontakcie

Trendy w mediach społecznościowych w marketingu to całodobowy kontakt. Dzieje się tak dlatego, że media społecznościowe nigdy nie śpią – klienci przeglądają Twoje wpisy, czytają publikacje, komentują w dowolnym momencie. W 2019 r. użytkownicy internetu będą oczekiwać natychmiastowej odpowiedzi.

Podsumowanie

Rok 2019 to dla kancelarii prawnych przede wszystkim wyścig w tworzeniu niestandardowych, atrakcyjnych treści – w szczególności audio i wideo. Umiejętne docieranie do bardzo precyzyjnie określonej grupy odbiorców ze spersonalizowanym komunikatem.

Prawieoprawie