Trzeba mieć plan rozwoju kancelarii!
Mamy już połowę stycznia – jak wyglądają Wasze plany na ten rok? To najwyższy czas kiedy powinniśmy przygotować plany dla kancelarii na kolejny rok, jeśli nie zrobiliśmy tego pod koniec zeszłego roku. A jak się domyślamy, większość pewnie jeszcze takich planów nie zrobiła. I proszę nie mówcie tylko, że jest tyle pracy, że nie ma na to czasu. Na to musicie znaleźć czas!
Od czego zacząć? Od podsumowania działalności kancelarii w roku poprzednim i wyciągnięcia wniosków. Bez odpowiedniej analizy nie zrobimy dobrego planu.
Oto elementy, które powinniście przeanalizować przed przystąpieniem do pisania planów:
- Jaka jest wielkość przychodów? Nie chodzi tylko o samą kwotę, ale porównanie jej do wcześniejszych lat i zbadanie trendu.
- Jaka jest struktura przychodów – jaki % przychodów uzyskuje kancelaria z jakiego rodzaju usług?
- Jaka jest rentowność kancelarii?
- Jaka jest rentowność poszczególnych spraw? To ważne żeby wiedzieć jakiego rodzaju sprawy w kancelarii na ile są rzeczywiście dochodowe. Często najbardziej rentownymi zleceniami w Kancelarii nie musza być te przy których wystawiamy najwyższe faktury, bo to często najtrudniejsze sprawy, które są ryzykowne i na tyle trudne, że sami musimy najpierw się wiele nauczyć zanim przystąpimy do ich realizacji.
- Jaka jest struktura kosztów? To bardzo ważne żeby znać poziom poszczególnych kosztów. Możemy w ten sposób zastanowić się gdzie ewentualnie możemy obniżyć i w jakim zakresie wydatki.
- Ile pieniędzy wydaje kancelaria na marketing?
- Jaka jest efektywność podejmowanych działań marketingowych?
- Jaka jest rzeczywista średnia stawka godzinowa za którą pracują prawnicy kancelarii?
- Jaki jest całkowity koszt jednej godziny pracy poszczególnych osób w kancelarii? W przypadku tych kosztów nie chodzi tylko o koszty wynagrodzeń prawników ale o całkowite koszty jakie musi ponieść kancelaria. To bardzo przydatna wiedza, która pozwala właściwie wycenić koszty pracy.
- Jakie są źródła pozyskania nowych klientów i jakie przyczyny odejść? Jakie jest skuteczność poszczególnych źródeł pozyskiwania klientów – jakie działania były podejmowane w celu pozyskania klientów i jaki był rezultat?
- Jaka jest struktura klientów? Jak duże jest uzależnienie kancelarii od 1-2 kluczowych klientów – to kwestia ryzyka.
- Jakie są umiejętności i wiedza oraz efektywność poszczególnych członków kancelarii? Czy wielkość kadry, a także wiedza zespołu jest wystarczająca we wszystkich obszarach działalności kancelarii?
Jeżeli nie będziecie analizować tych wskaźników to nigdy nie będziecie w stanie prawidłowo ocenić efektywności poszczególnych działań podejmowanych przez kancelarię, a w efekcie też nie będziecie w stanie, przygotować realnego planu i strategii dla rozwoju Waszej kancelarii.
Więc zanim zaczniecie planować przeznaczcie czas na analizy – to na pewno nie będzie zmarnowany czas! Oczywiście to nie jest zamknięta lista pytań, ale od czegoś trzeba zacząć. I nie ma znaczenia czy jesteś jednoosobową kancelarią czy kilkudziesięcioosobowym zespołem.
Pamiętaj też, że istotna jest również analiza otoczenia konkurencyjnego, zagrożeń bądź szans wynikających ze zmiany przepisów prawnych w obszarach Waszej specjalizacji, czy też sytuacji społeczno-gospodarczej.
Jeszcze jedna ważna kwestia – plany musza być spisane i uwzględniać powinny terminy realizacji poszczególnych zadań, tylko taki plan ma szanse mobilizować Was do działania i pozwala też weryfikować poziom realizacji zadań.