Jak wybrać najlepszą domenę internetową dla kancelarii?

Wybór nazwy dla nowo powstałej kancelarii to pierwszy krok do jej założenia. O tym jakie trendy dominują w nazwach firm prawniczych i jakie problemy mogą się z nimi wiązać pisaliśmy już przed miesiącem we wpisie „Jak wybrać nazwę dla kancelarii?”. Na wybór nazwy kancelarii powinniśmy jednak patrzeć również przez pryzmat wyboru odpowiedniej domeny. Co nam bowiem po świetnej nazwie, dla której nie ma praktycznie żadnej wolnej domeny lub domena będzie niezwykle trudna do zapamiętania. Czym się zatem kierować przy wyborze domeny dla kancelarii?

Rodzaje domen i ich znaczenie

Na początek małe przypomnienie. Domeny to unikalne nazwy internetowe, dzięki którym możemy trafić w określone miejsce w sieci. Każda pojedyncza domena składa się z nazwy właściwej i rozszerzenia i tak w domenie kowalskinowak.pl, „kowalskinowak” będzie nazwą właściwą, a „.pl” rozszerzeniem. Rozszerzenia posiadają swoją hierarchię. Najwyżej w niej znajdują się dwie grupy domen:

  1. Domeny krajowe (np. .pl) – zarezerwowane są dla państw i terytoriów zależnych i składają się zawsze z dwóch znaków, swoistego skrótu nazwy państwa.
  2. Domeny funkcjonalne – które mają informować o rodzaju działalności firmy (np. .com (biznesowe), .edu (edukacja), .org (stowarzyszenia), .gov (instytucje rządowe), .biz, .info, .net).

 Domeny drugiego poziomu to domeny:

  1. Regionalne – waw.pl, krk.pl
  2. Narodowo-funkcjonalne – org.pl, biz.pl, info.pl

Dalej mamy domeny należące do firm i osób prywatnych typu onet.pl, blog.pl itp.

Wybór rozszerzenia

Choć zdarzają się przykłady kancelarii posiadających domeny funkcjonalne „com” lub narodowo-funkcjonalne „biz.pl”, „info.pl” to jednak na zaleca się wybór domeny z końcówką „pl”, która w naszym kraju budzi największe zaufanie i wpisywana jest przez nas instynktownie w wyszukiwarkę. Domena z końcówką „pl” jest też domeną lokalną, co nie pozostaje bez znaczenia dla pozycjonowania firmy działającej na terytorium naszego kraju w Internecie.

Niestety faktem jest, że większość najlepszych i najprostszych domen „pl” dawno już została zarezerwowana. Jeśli nie chcemy zmieniać wymyślonej nazwy lub nie mamy pieniędzy na to by odkupić nasza wymarzoną domenę od jej obecnego właściciela, to musimy korzystać z tego co nam zostało. Oto kilka pomysłów na poszukiwanie wolnej domeny dla naszej kancelarii:

  • Skrót nazwy (nk.pl)
  • Nazwa firmy (skrót) + „prawo”/”kancelaria” (kancelariaNK.pl, kancelaria-nk.pl)
  • Nazwa firmy (skrót) + obszar praktyki (nk-nieruchomosci.pl, NKnieruchomosci.pl)
  • Obszar praktyki + pl (np. kancelarianieruchomosci.pl, KancelariaNieruchomosci.pl)
  • Obszar praktyki + prawnik + pl (np. nowak-nieruchomosci.pl, NowakNieruchomosci.pl)
  • Obszar praktyki + lokalizacja + pl (nieruchomosci-walbrzych.pl, NieruchomosciWalbrzych.pl)
  • Nazwa firmy + „prawo”/”kancelaria” (kancelaria-nowakkowalski.pl, KancelariaNowakKowalski.pl)

Zakup kilku domen

Warto go rozważyć szczególnie jeśli w zestawieniu wolnych domen, poza tą wybraną przez nas, znajduje się też kilka domen bardzo zbliżonych do naszej. Będąc właścicielem domeny nowakikowalski.pl nie chcielibyśmy chyba by ktoś na domenie nowakkowalski.pl otworzył konkurencyjną kancelarię. Tutaj warto od razu rozwiać częste przypuszczenia jakoby przekierowanie wielu domen do jednej strony miało wpływ na jej pozycjonowanie w sieci. Przekierowanie nawet najlepiej brzmiącej nazwy domeny, dajmy na to prawnik-nieruchomosci.pl, do domeny nowakkowalski.pl nie wpłynie na pozycjonowanie naszej strony w wyszukiwarkach.

Słowa kluczowe w nazwie

Płynnie przechodzimy to kolejnego mitu czyli przeświadczenia o tym, że umieszczenie słów kluczowych w nazwie domeny wpływa na pozycjonowanie. Gdyby tak było to zawsze jako pierwsze w wyszukiwarce pokazywałyby się nam strony, których domeny składają się tylko ze słów kluczowych. Tak jednak nie jest. Istnieje bowiem szereg czynników, które mają zdecydowanie większy wpływa na pozycjonowanie niż słowa kluczowe w nazwie domeny. Wybierając domenę powinniśmy więc patrzeć na nią szczególnie z marketingowego punktu widzenia.

Myślnik w nazwie

Czy w nazwie domeny powinien pojawić się myślnik? Myślnik nie ma większego wpływu na jakość domeny, ale mogą z nim wiązać się problemy natury fonetycznej. Wyobraźmy sobie, że dyktujemy komuś szybko adres naszej strony „wu, wu, wu, kropka, nowak, myślnik, kowalski, kropka, pl”. Może to prowadzić to nieprawidłowych zapisów. Po drugie, łatwiejsze do powtórzenia i zapamiętania są krótkie i nieskomplikowane nazwy domen. W tym wypadku lepszym rozwiązaniem będzie domena pisana razem czyli nowakkowalski.pl. Podyktowanie jej jest o wiele prostsze. Oczywiście przeciwnicy tego zapisu twierdzą, że „zlewanie” się ze sobą poszczególnych słów działa na naszą niekorzyść i jest nie do zaakceptowania. Nic nie szkodzi jednak na przeszkodzie by w życiu codziennym posługiwać się nieco bardziej zmodyfikowanym zapisem graficznym naszej domeny typu NowakKowlaski.pl, który ten problem rozwiązuje.

Wykorzystanie polskich znaków

Obecnie jest już możliwe wprowadzenie do nazwy domeny polskich znaków diakrytycznych. I choć jest to kusząca opcja, zwłaszcza gdy mamy ograniczone możliwości wyboru domeny, to raczej odradzalibyśmy ją. Internauci przyzwyczaili się już do podawania domen bez polskich znaków, a do tego nasi zagraniczni klienci nie będą w stanie wpisać poprawnej nazwy domeny korzystając ze swojej klawiatury, która jest skonfigurowana pod inny język.

Fonetyczna nazwa domeny

Domena musi być łatwa do przekazania pomiędzy ludźmi i nie budzić problemów związanych z przełożeniem jej fonetycznego brzmienia na zapis słowny. Pisownia powinna pokrywać się z wymową.

Domena inna niż wszystkie

Nazwa domeny powinna w pewien sposób informować nas o jej zawartości. Pytanie tylko czy kolejne sztampowe rozwiązanie typu kancelaria-nowak.pl, kancelaria-kowalski.pl zapadnie w pamięć naszym klientom. Warto wiec poszukać nazwy, która odróżni cię od konkurencji, przełamie tendencje i trendy, zwiększając twoją rozpoznawalność.