Co zrobić żeby nasz tekst dobrze się pozycjonował w sieci
Pisząc teksty na stronę lub blog koniecznie powinniśmy zwracać uwagę na to by treści był zoptymalizowane po kątem pozycjonowania dla wyszukiwarek (SEO). Taki zabieg nie jest aż tak czasochłonny i skomplikowany by z niego rezygnować i tracić szanse na spore korzyści w przyszłości. Kilka prostych zasad pozwoli nam na pewno zwiększyć istotnie szanse na lepsze wypozycjonowanie tekstu, a tym samym dotarcie do szerszego grona odbiorców, a docelowo pozyskanie nowych klientów.
Tylko oryginalne treści
W pozycjonowaniu bardzo ważne jest, żeby teksty były unikalne. W innym przypadku nie ma możliwości, żeby dobrze pozycjonować dany tekst. Tylko pierwszy wstawiony w internecie tekst ma szanse znaleźć się na pierwszych pozycjach wyników wyszukiwania, zaś pozostałe kopie pierwszego tekstu już nie. Nie warto wiec wrzucać do sieci kilkakrotnie tego samego tekstu, a tym bardziej kopiować tekstów z innych witryn.
Odpowiedni dobór słów kluczowych
Duże znaczenie w optymalizacji tekstu pod kątem SEO ma dobór odpowiednich słów czy fraz kluczowych, wyselekcjonowanych pod kątem branży, naszej specjalizacji, tematu i częstotliwość wyszukiwania w wyszukiwarce. Dobór właściwych słów kluczowych to przede wszystkim umiejętność patrzenia z perspektywy klienta i wiedza o tym, jak myśli i działa Twój klient.
Zastanów się, jakie słowa kluczowe będą adekwatne dla Twojego artykułu. Nie powinny być one zbyt ogólne, gdyż wśród takich słów panuje duża konkurencja, ale z drugiej strony bardzo szczegółowe słowa kluczowe zbyt mocno ograniczają krąg osób, które będę zainteresowane odwiedzeniem naszej strony. O sposobie doboru słów kluczowych pisaliśmy w artykule Czy nasz pomysł na usługę ma szanse przebić się w Google?.
Ważne aby słowa kluczowe, na których najbardziej nam zależy znalazły się w tytule w ramach pierwszych 60 znaków. Nie należy w treści zamieszczać słów kluczowych, które nie dotyczą tekstu. Google wychwytuje nienaturalnie brzmiące tytuły czy treści i mimo, że często w pierwszych etapach indeksowania treść może dzięki temu zagraniu znaleźć się na wysokiej pozycji, to w dłuższej perspektywie na pewno zanotuje spadek, a może nawet doprowadzić nas do usunięcia z wyszukiwarki.
Odpowiednia liczba słów kluczowych
Nie przesadzajmy z liczbą słów i fraz kluczowych w jednym tekście – więcej wcale nie znaczy lepiej. Dobrze napisany artykuł pod kątem optymalizacji SEO nie powinien zawierać zbyt dużo fraz. Równie ważne jest też aby wybrane słowa klucze nie powtarzały się zbyt czeto w tekście – dla pozycjonowania wystarczy, że umieścimy każde słowo, frazę kluczową 2-3 razy.
Wszystko oczywiście zależy też od długości tekstu, ważne aby tekst nie był przesycony słowami, frazami kluczowymi – nie powinny one przekroczyć kilku procent objętości całego artykułu. Zbyt duże nasycenie może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego. Po pierwsze wyszukiwarki mogą uznać naszą stronę za spam i zignorować ją w wynikach wyszukiwania, a po drugie nasi odbiorcy nie patrzą przychylnie na takie teksty napisane tylko po to, aby zwiększyć ruch na stronie.
Aby uniknąć przesycenia tekstu frazami warto też stosować zamiennie wyrazy bliskoznaczne zwłaszcza, że Google coraz lepiej rozpoznaje odmianę wyrazów oraz ich synonimy.
Strona techniczna
Oprócz samej treści bardzo istotna jest również strona techniczna. Tekst powinien być podzielony na akapity i wprowadzone powinny być podtytuły oraz wyróżnienia w treści. Ważne żeby słowa kluczowe umieszczać szczególnie w tytule, wstępie i nagłówkach.
Warto wzbogacić treść obrazkami. Wyszukiwarki zobaczą jednak obrazki tylko wtedy, gdy odpowiednio je opiszemy tzn. dodamy w opisie zdjęcia atrybut „alt” który wyświetla się jeśli nasza grafika się nie załaduje. W treści „alt” koniecznie umieszczajmy frazy kluczowe.
Przygotowujmy zawsze też opis, który będzie wyświetlał się pod linkiem prowadzącym do strony.
Pamiętajmy dla kogo piszemy
Nie zapominajmy, że na końcu jest nasz czytelnik i to dla niego piszemy. Dlatego pomimo konieczności zastosowania wskazanych zasad w celu optymalizacji artykułu pod kątem SEO musimy zadbać o to by tekst był użyteczny i zrozumiały dla użytkownika, co w przypadku tekstów prawniczych jest dodatkową trudnością. Prawnicy mają tendencję do pisania tekstów skomplikowanym niezrozumiałym dla odbiorców językiem. Pisząc tekst zadbajmy o właściwą proporcję aby był on na wysokim poziomie merytorycznym ale zarazem napisany prostym, zrozumiałym dla odbiorcy językiem – odbiorca na pewno to doceni – a także aby zawierał odpowiednie słowa klucze – docenią to wyszukiwarki.